هدف این مقاله، بررسی و مقایسه نحوه ارزشیابی در" برنامهدرسیتفکر و پژوهش درپایهششم ابتدایی" با برنامهفلسفهبرایکودکان است.بهمنظورتحقق اینهدف،سؤالاتپژوهشدردوحیطهارزشیابی دربرنامهدرسیتفکر و پژوهش درپایه ششم ابتداییایرانوارزشیابیبرنامه درسی فلسفهبرایکودکان ووجوهقوت و ضعفآنهادر زمینه ارزشیابی موردبررسیقرارگرفتهاست. دراینپژوهش پنج مقوله یعنی، فلسفه ارزشیابی، اهداف ارزشیابی، روشهای ارزشیابی، ابزار ارزشیابی و ارزشیابیکنندگان در دو برنامه مورد مقایسه قرار گرفتند. جامعهآماریپژوهششاملکتابهایدرسیتفکر و پژوهش ششم ابتدایی ایرانوراهنمایآنهاستکهدرسال ۱۳۹۱ توسطدفترتألیفوتدوینکتبدرسیتهیهشدهاست و همچنینپژوهش قائدی و دیباواجاری (۱۳۹۰) در خصوص نحوه ارزشیابی برنامهفلسفهبرایکودکانباعنوان "پیشنهاد چارچوبی برای ارزشیابی برنامه درسی فلسفه برای کودکان" میباشد. ابزارمورداستفادهدراینپژوهشاسناد، مدارکو کتابهای مربوطبه برنامهدرسی تفکر و پژوهش ایرانوبرنامهفلسفهبرایکودکاناست. پژوهشحاضرازنوعتحقیقکیفی استکهبهمقایسهنحوه ارزشیابی دوبرنامه مذکورپرداخته است. نتایج نشان میدهد علیرغم آنکه مشابهتهایی بین دو برنامه از جهت ارزشیابی وجود دارد اما در زمینه کمی یا کیفی بودن، فرآیندمحور یا هدف محور بودن، انواع روشهای ارزشیابی، ابزار ارزشیابی و ارزشیابیکنندگان با یکدیگر تفاوت دارند.