امروزه، وفاداری مشتریان، کلید موفقیت تجاری محسوب می شود. باافزایش وفاداری مشتریان سهم بازار ومیزان سود دهی بنگاه اقتصادی بالا می رود. بنابراین سازمانها با برنامه ریزی و اتخاذ استراتژیهای مناسب جهت وفادار کردن مشتریان و افزایش نرخ وفاداری آنها می توانند منافع بلند مدت خود را تضمین نمایند. در این مقاله، مدل سازمان های پاسخگوی سریع که بر پایه شش بعد رقابتی: قیمت، کیفیت، زمان، خدمات، انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان، بنا شده است، در این تحقیق سطح وفاداری مشتریان در فروشگاههای زنجیره ای شهروند با توجه به اهمیت توزیع کالا در سطح جامعه و ایجاد فروشگاههای زنجیره ای برای اصلاح نظام توزیع،موردبررسی قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق مشتریان شرکت شهروند است ،نمونه آماری بر اساس روش خوشه ای طبقه بندی تصادفی به حجم 150 نفر تعیین شده است . براساس تحلیل داده ها : هر یک از ابعادششگانه مدل سازمانهای پاسخگوی سریع بر وفاداری مشتریان شرکت شهروند موثر است. همچنین میزان تاثیر ابعاد مدل مذکور بر وفاداری مشتریان شرکت شهروند متفاوت است.