" مقدمه: احساس بودن در یک مکان، احساس حضور نامیده میشود. هدف این پژوهش بررسی اعتبار و روایی نسخه فارسی پرسشنامه احساس حضور ایگروپ (IPQ) در محیط مجازی بود.
روش: 118 داوطلب مذکر پس از مواجهه با محیط مجازی از نوع رانندگی در بازی رایانهای، در شرایط مختلف (رانندگی در گیمنت، بهعنوان مسافر و رانندگی در شرایط ساده، دشوار و دلخواه) به این پرسشنامه پاسخ دادند.
یافتهها: تحلیل عاملی IPQ ، به استخراج سه عامل انجامید که 64% واریانس مشترک را تبیین میکرد: واقعی بودن، حضور در مکان و مشارکت. مقیاسهای ""حضور در مکان"" و ""واقعی بودن"" و نمره کل حضور هنگامیکه آزمودنیها در تعامل با محیط مجازی بودند (رانندگی)، بهگونهای معنیدار بیشتر از هنگامی بود که بهعنوان مسافر در کنار راننده بودند. ضرایب اعتبار همسانی درونی، تنصیفی و دوبارهسنجی این پرسشنامه بهترتیب 87/0، 85/0 و 74/0 بود. همبستگی سه مقیاس با یکدیگر و با نمره کل احساس حضور معنیدار بود.
نتیجهگیری: نسخه فارسی پرسشنامه احساس حضور ایگروپ (IPQ) مقیاسی روا و معتبر برای ارزیابی احساس حضور در محیطهای مجازی است. "