در این مقاله آثار هنری هند باستان و ایران باستان با عنایت به نوع جهانبینی مورد بررسی تطبیق قرار گرفتهاند . از یک سو در جهانبینی کوروش کبیر هخامنشی غور شده و آثار منبعث از آن در عهد هخامنشی مورد بررسی قرار گرفته است ، و از سوی دیگر هنر امپراطوری موریایی ، خصوصاَ در عهد آشوکا در ارتباط با جهانبینی حاکم بر این سلسله به نقد در آمده است. مطالعات تاریخی و روابط دو ملت در عهد باستان نیز بخشی از این مطالعه تطبیقی را تشکیل میدهد. تشابه آثار این دو سلسله از لحاظ محتوایی ، ساختاری و خصوصاَ شیوه حجاری از ارتباط تنگاتنگ هنری دو دوره حکایت میکند که تصاویر و نقوش ارائه شده مؤید همین مطلب است...
در این نگارش مختصر میزان مطابقت فرآیندهای سیستماتیک طراحی محصول با روند تولید محصول در صنایع داخلی مورد بررسی قرار میگیرد. طراحان صنعتی ، معمولاَ در فرایندهای سیستماتیک طراحی محصول به عوامل و مراحل زیر اهمیت میدهند. تعریف مسئله . تشکیل چهارچوب نظری موضوع ، آنالیز و طبقهبندی آن. ایدهیابی و توسعه ایدهها . طراحی تکمیلی . ارزیابی و انتخاب ایده نهایی . ساخت پروتو تایپ . انتخاب نهایی تکنولوژی تولید ، مواد و میزان سرمایهگذاری . تولید ، مونتاژ ، بستهبندی . بازاریابی ، فروش . دوره مصرف - تعمیر و نگهداری ، طول عمر محصول . بازیافت محصول...
در این مقاله به منظور بررسی حضور زعفران در رنگهای سبز رنگار که در نسخههای تاریخی به آن اشاره شده است ، رنگهای یازده (11) تذهیب و مینیاتور ایرانی و هندی از قرن 16 و 17 ، دو جعبه رنگ متعلق به دوره صفویه و قاجار و همچنین 2 مجموعه رنگ از هنرمندان نگارگر معاصر ایرانی مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفته است . در این بررسی علمی حضور زعفران در چند مینیاتور ایرانی و یک جعبه رنگ ایرانی توسط روش FTIR مشاهده شد. همچنین با استناد به بررسیهای علمی در خصوص عدم تخریب زنگارهای مخلوط با زعفران و بالعکس تخریب شدید زنگارهای خالص مورد استفاده در مینیاتور و تذهیب ، نظریه زعفران عامل بازدارنده تخریب زنگار به عنوان بافر به اثبات رسید که در این مقاله به طور مفصل به آن پرداخته شده است...
عدم وجود انسجام و ارتباط مؤثر بین آموختههای دروس مختلف و پروژههای طراحی یک از دیرپاترین مسائل آموزش معماری است که شاید قدمت آن به زمانی برگردد که آموزش معماری از شکل سنتی سینه به سینه و توامان با ساخت و ساز به صورت آموزش رسمی آکادمیک درآمد. در ایران نیز که آموزش معماری با الگوبرداری از تجربههای جهانی (خصوصاَ فرانسوی) پایهگذاری شد ، سودمندی دروس در ارتقا ، کیفیت و توان طراحی دانشجویان و کسب کارآیی کافی آنان در عملکردهای حرفهای خارج از دانشگاه همواره از دلمشغولیهای آنانی بوده و هست که نگران کارآیی محتوی ، روشها و ساختار آووزش معماری بودهاند...