هدف از این مطالعه بررسی تأثیرات عوامل رفتاری مختلف و دانش بیمه ای بر تصمیم گیری خرید بیمه عمر (مورد مطالعه: شرکت بیمه میهن) می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی – تحلیلی از نوع علی با رویکرد پیمایشی است. جامعه آماری شامل مشتریان بیمه میهن شهر زنجان می باشد (5000N=). نمونه آماری به تعداد 365 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. گردآوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد و بومی سازی شده مدل لائورا و همکاران (2020) می باشد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی صوری و تحلیل عاملی (0.734=KMO) و پایایی آن ها با گزارش ضریب آلفای کرونباخ کل (0.912) مورد تأیید قرار گرفت. در تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد که در تحلیل توصیفی و استنباطی از نرم افزارSPSS نسخه 19 استفاده شده است. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون نشان می دهد که طبق فرضیه های پژوهش، عوامل خاص رفتاری، عوامل کلی رفتاری و دانش بیمه ای بر خرید بیمه عمر تاثیرگذار می باشد. در پایان با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است.