پژوهش های نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسب و کار

پژوهش های نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسب و کار

پژوهش های نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسب و کار جلد 2 تابستان 1400 شماره 2 (پیاپی 6)

مقالات

۱.

واکاوی چالش های معلمان در حین تدریس در دوران کرونا مقطع ابتدایی منطقه غرب استان تهران

کلید واژه ها: دوران کرونا چالش های معلمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 97 تعداد دانلود : 924
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر آموزش مجازی بر میزان یادگیری دروس ابتدایی دانش آموزان دختر پایه ابتدایی شهربزرگ تهران سال تحصیلی 1398-1399 است. جامعه آماری تحقیق همه دانش آموزان ابتدایی و شامل 80 نفر بود که از میان آن ها دو کلاس درس به تعداد مجموعاً40 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. تحقیق به صورت شبه آزمایشی دارای پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه گواه و آزمایش انجام شد. گروه گواه به روش سنتی و گروه آزمایش با روش مجازی تحت آموزش قرار گرفتند. میزان یادگیری با استفاده از آزمون پیشرفت تحصیلی دروس ابتدایی محقق ساخته بررسی و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در متغیرهای سطح دانش، درک مفهومی و قدرت تجزیه و تحلیل مفاهیم مبحث تولید مثل درس ابتدایی، میانگین نمره های پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه آزمایش افزایش معنی داری یافته است، اما در گروه کنترل تغییر محسوسی مشاهده نمی شود. به طور کلی می توان از این تحقیق نتیجه گرفت که مداخله آزمایشی موجب افزایش یادگیری مبحث تولید مثل درس زیست شناسی در گروه آزمایش شده است.
۲.

مروری بر تاثیرات شبکه های اجتماعی بر تغییر سبک زندگی مردم

کلید واژه ها: شبکه های اجتماعی تغییر سبک زندگی مردم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 653 تعداد دانلود : 709
مطالعه حاضر با هدف مروری بر تاثیرات شبکه های اجتماعی بر تغییر سبک زندگی مردم انجام گرفت. در جوامع امروزی، سبک زندگی نقش مهمی در زندگی ایفا می نماید، چراکه با مسائل کلیدی و حساسی از جمله الگوی مصرف، هویت (تمایز) فردی و اجتماعی، فعلیت بخشیدن به قدرت تشخیص و انتخاب یا حداقل ایجاد احساس آزادی عمل، پیوند خورده است. با توجه به کارکردهای مثبت و منفی اینترنت و فضای مجازی، نحوه استفاده نوجوانان از این پدیده نوظهور به دلیل قرار گرفتن در مهم ترین دوره زندگی شان، بروز تغییرات در تمامی جنبه ها، شکل گیری هویت شان و هم چنین تاثیرآن بر سبک زندگی و سلامت روانی و اجتماعی نوجوانان بسیار حائز اهمیت است. از جمله آسیب هایی که این فضا بر سبک زندگی نوجوانان وارد می کند می توان به تغییر سبک زندگی ایرانی _ اسلامی و هویت شان اشاره کرد.
۳.

مروری بر تاثیرات شبکه های اجتماعی در شکل گیری و تشدید مدگرایی در جامعه

کلید واژه ها: شبکه های اجتماعی شکل گیری مصرفگرایی مدگرایی جامعه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 572 تعداد دانلود : 890
مطالعه حاضر با هدف مروری بر تاثیرات شبکه های اجتماعی در شکل گیری و تشدید مصرف گرایی و مدگرایی در جامعه انجام شد. مصرف گرایی به عنوان یک پدیده جهانی، بیشتر از منظر اثرات جمعیِ مثبت یا منفی اش بر ساختارهای اقتصادی بررسی شده است و دیدگاه های کم شماری به اثرات منفی آن بر هویت فردی مصرف کننده توجه داشته اند. ارزیابی اثرات منفیِ مصرف گرایی با تأکید بر تعارضات هویتی، مسئله ای کلیدی است که پرداختن به آن در جهت شناخت شیوه های مصرف و کاهش عواقب فردی و اجتماعی مصرف گرایی در جامعه ضرورت دارد. در این راستا شناخت نقش عوامل موثر بر مصرف گرایی سیاسی به منظور ارزیابی نظرات مردم، اهمیت بسیار زیادی دارد. پژوهش نشان می دهد تنها میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی بر مصرف گرایی سیاسی تاثیر معنی دار داشته است. به عبارت دیگر به هر میزان فعالیت افراد در شبکه های اجتماعی عمق بیشتری می یابد، گرایش آنان به مصرف گرایی سیاسی نیز افزایش پیدا می کند.
۴.

مروری بر تاثیرات اینترنت اشیاء در زندگی مردم و آینده پیش روی آن

کلید واژه ها: اینترنت اشیاء زندگی مردم آینده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 413 تعداد دانلود : 473
مطالعه حاضر با هدف مروری بر تاثیرات اینترنت اشیاء در زندگی مردم و آینده پیش روی آن انجام شد. ورود اینترنت اشیاء باعث اتصال جهانی بین مردم و اشیاء شده است و سوالاتی در مورد حریم خصوصی کاربران که به چه صورت است را مطرح می کند. شناخت شیوه های آشنایی و استفاده درست از اینترنت اشیاء برای زندگی بهتر مردم در جامعه ضرورت دارد. پژوهش نشان می دهد تنها میزان استفاده از تلنولوژی های امروزی که از اینترنت اشیاء بهره می برند به مقدار زیاد و معناداری در زندگی مردم تاثیرگذار بوده اند. امنیت در زندگی کنونی به طور مداوم به علت مشکلات فنی، قانونی و انسانی مورد حملات زیادی قرار می گیرد که مطمئناً این مشکلات در خصوص اینترنت اشیاء که با ابزارهای حوزه سلامت، صنعت خودرو، خدمات شهری و... در ارتباط هست بسیار بیشتر و خطرناک تر خواهد بود. اینترنت اشیاء ادغام دنیای فیزیکی با دیجیتال است. در این فناوری، وسایل معمولی جهت به دست آوردن یک هویت آنلاین منحصر به فرد و کسب توانایی تعامل با محیط خارجی، با تکنولوژی دیجیتال عجین می شوند. ظهور اینترنت اشیاء موجب ایجاد تغییرات اساسی در زندگی بشر شده است.
۵.

کنکاشی در مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

کلید واژه ها: مدیریت ارتباط با مشتری مفهوم عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری نظریه ها و سبک های اجراکننده CRM مشتری اهمیت دستیابی و مزایای عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 452 تعداد دانلود : 42
با توجه به گسترش هر روزه دانش و تکنولوژی و جریان وسیع اطلاعات، امروزه جامعه ما محتاج تربیت افرادی است که بتوانند با شیوه هایی نوین با دشواری ها روبه رو شوند و به دنبال راهکاری در راستای حل آنها باشند. با این نگرش نیاز به آموزش و پشتیبانی از فرآیندها و افکار نوین در راستای رسیدن به سازمانی شکوفا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افزایش ارتباط با مشتری در سازمان ها می تواند به ارتقای کمیت و کیفیت خدمات، کاهش هزینه ها، جلوگیری از هدر رفتن منابع، کاهش بروکراسی و درنتیجه بالابردن کارایی و بهره وری و پیدایش انگیزه و رضایت شغلی در کارکنان انجامیده است. با توجه به ماهیت خدمات تامین اجتماعی، موضوع عملکرد مدیریت ارتباط با مشتریان ابزاری کارآمد است که گزینه مفید در برقراری یک ارتباط موثر است. شناخت نیاز مشتری و عرضه محصولات نوین قبل از اعلام نیاز او از جمله محدودیت هایی است که سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک ارگان تجاری با آن رو به رو است و لذا دانش مشتری و نحوه مدیریت آن می تواند به عنوان یک پیشنهاد برای این رفع این محدودیت ها مورد استفاده قرار گیرد. هدف تحقیق حاضر مروری بر عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری بوده است. . این مقاله بر آن است ابتدا مقدمه ای از موضوع ارائه کند، سپس به تجزیه و تحلیل مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و نظریاتی در این راستا پرداخته می شود.
۶.

بررسی تأثیر جهت گیری استراتژیک بر رضایت مندی مشتریان و عملکرد سازمان در شعب بانک سپه استان تهران

کلید واژه ها: جهت گیری استراتژیک رضایت از مشتری عملکرد سازمان شعب بانک سپه استان تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 728 تعداد دانلود : 616
مشتریان و مصرف کنندگان، همواره در جستجوی عرضه کنندگانی بوده که کالا یا خدماتی بهتر به آنها ارایه کنند مشتری و کسب رضایت وی اساسی ترین عوامل در تداوم سازمان های مختلف، از جمله در صنعت بانکداری می باشد جهت گیری برنامه های استراتژیک مدیران و برنامه ریزان سازمان و تعیین استراتژیهای سازگار با نیازهای بازار، در کنار ساختارمندی و معماری مناسب سازمانی می تواند ضمن ایجاد زیر ساخت های لازم برای واکنش سریع سازمان در مقابل تحولات محیطی و تغییرات بازار سبب ساز توانمندی سازمان برای استفاده از تمام توان سازمان برای فرصت سازی و چابکی سازمان شده عملکرد مناسبی را برای سازمان رقم بزند. بنابراین هدف اصلی پزوهش بررسی تأثیر جهت گیری استراتژیک بر رضایت مندی مشتریان و عملکرد سازمان در شعب بانک سپه استان تهران می باشد. که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، همبستگی می باشد. جامعه آماری، مشتریان شعب بانک سپه استان تهران می باشد. نمونه آماری شامل کلیه مشتریان بانک سپه در شعب استان تهران که با استفاده از جدول مورگان 384 نفر در نظر گرفته شد. و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده بین جامعه آماری توزیع و جمع آوری گردید. به منظور اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه به صورت تشخیصی، همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL8.8 انجام گرفت. نتایج نشان داد که جهت گیری استراتژیک بر رضایت مشتریان تاثیر مثبت و معناداری دارد.
۷.

بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر وفاداری برند مشتریان در بانک سپه شهر تهران

کلید واژه ها: بازاریابی اخلاقی وفاداری برند مشتریان بانک سپه شهر تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 905 تعداد دانلود : 381
امروزه برخی از شرکت ها این گونه می اندیشند که رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی از میزان دسترسی آنان به هدف های اقتصادی می کاهد. از این رو عملکرد آنان در گذشته همواره دارای تخلفاتی بوده که فاکتور ایجاد دیدگاه منفی نسبت به بازاریابی شده است. بنابراین می توان گفت هم اکنون نه تنها تصویر ارائه شده از بازاریابی مخدوش شده، بلکه با گذشت زمان بر خلاف تصورات سودگرایانه مدیران، از میزان سودآوری شرکت های متخلف نیز کاسته شده هست. لذا آنچه که می توان اعتماد و اطمینان طرفین را بازسازی نماید. وجود فضایی از اعتماد در کسب و کار است. که وفاداری به برند مستقیما متاثر از رضایت یا نارضایتی از برند که در طول زمان جمع آوری شده و نیز متاثر از کیفیت محصول هست. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر وفاداری برند مشتریان است که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، همبستگی می باشد. جامعه آماری، مشتریان بانک سپه شهر تهران می باشد. نمونه آماری شامل کلیه مشتریان بانک سپه در شهر تهران که با استفاده از جدول مورگان 384 نفر در نظر گرفته شد. و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده بین جامعه آماری توزیع و جمع آوری گردید. به منظور اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه به صورت تشخیصی، همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL انجام گرفت. نتایج نشان داد که بازاریابی اخلاقی بر وفاداری برند تاثیر مثبت و معناداری دارد..
۸.

نفش عمیق فرهنگ در پیشرفت دا نش (نظری، روش شناسی و تجربی) روا نشناسی

کلید واژه ها: فرهنگ روانشناسی دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 571 تعداد دانلود : 989
کشف های اخیر در مورد تفاوت های فرهنگی در پدیده های روانشناختی که در وهله اول به صورت جهانی در نظر گرفته شد، ذهنی بودن ذاتی فرایند علمی و نیاز به استفاده از روش هایی که به تغییرات طبیعی اجازه ظهور و فهم دقیق تر روانشناسی انسانی را می دهند برجسته می کند. هدف روانشناسی فهم رفتار واقعی انسان است. با این حال، تعصبات فرهنگی در فرایند علمی می تواند باعث مقید شدن دانش شود. در این مقاله توصیف می کنیم که چگونه روش های دانش محور می توانند این قید ها را برطرف کرده و نگاه های جدیدی را آشکار کنند که توسط نظریه ها نادیده گرفته می شوند. برای پیشرفت دانش از یک روش نمادین پیروی می کنیم که به شکل بهتری روش های داده محور را با نظریه ترکیب می کند. بطور کلی نفش عمیق فرهنگ در پیشرفت دانش ( نظری ، روش شناسی و تجربی) روانشنا سی مورد تحلیل قرار می گیرد..
۹.

بررسی نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه میان سرمایه فکری و عملکرد سازمانهای خدماتی با رویکرد BSC

کلید واژه ها: مدیریت دانش سرمایه فکری نقش میانجی عملکرد سازمان رویکرد BSC

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 272 تعداد دانلود : 566
هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه میان سرمایه فکری بر عملکرد سازمانهای خدماتی با رویکرد BSC در شرکت آب و فاضلاب شهر یزد می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهر یزد شامل کلیه مدیران، رؤسا، سرپرستان و پرسنل ستادی، نگهبانان و نیروهای خدماتی می باشد. با توجه به ویژگیها و شرایط جامعه آماری، روش نمونه گیری تصادفی ساده را در مقایسه با سایر روشهای نمونه گیری مطلوب تر ارزیابی گردید و جهت نمونه گیری از این روش استفاده شده است. حجم نمونه از طریق آزمون کوکران یا جدول مورگان تعیین شد. داده های مورد نیاز تحقیق از طریق پرسشنامه برای دوره زمانی فروردین تا شهریور 1398 جمع آوری گردید. در ابتدا روایی و پایایی تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 130 پرسشنامه بین کارمندان شرکت توزیع شد و با پیگیریهای به عمل آمده تعداد 103 پرسشنامه جمع آوری شد. جهت پایایی پرسشنامه از آزمون ضریب آلفای کرونباخ با وارد کردن داده ها در نرم افزارSPSS استفاده شد که عدد به دست آمده حاکی از پایایی بالای ابزار تحقیق است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارAMOS صورت پذیرفت. برای آزمون فرضیه های تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. در این مدل سرمایه انسانی و ساختاری و رابطه ای بر عملکرد سازمان تأثیر مثبت داشته و از سوی دیگر این اجزاء به طور غیرمستقیم با نقش میانجی مدیریت دانش بر عملکرد سازمان تأثیر مثبت دارند، که با نتایج به دست آمده میزان تأثیر هر یک از عوامل، مشخص و رتبه بندی شده و بر این اساس پیشنهاداتی مطرح شدند.
۱۰.

بررسی تاثیر استرس شغلی بر ابتکار و نوآوری و عملکرد شغلی کارکنان مجتمع پتروشیمی اروند

کلید واژه ها: استرس شغلی عملکرد حرفه ای ابتکار و نواوری شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 964 تعداد دانلود : 169
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استرس شغلی با ابتکار و نوآوری شغلی و عملکرد شغلی کارکنان می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان رسمی و قراردادی مجتمع پتروشیمی اروند بودند که تعداد آن ها 700 نفر می باشد و از بین این جامعه آماری تعداد 174 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق سه پرسشنامه استرس شغلی هلریگل و اسلوکوم و عملکرد شغلی پاترسون و پرسشنامه ابتکار و نوآوری شغلی مارتین پانچ است که روایی پرسشنامه ها با توجه به نظر متخصصان و پایایی آن با محاسبه ضریب همسانی درونی(آلفای کرونباخ) برای پرسشنامه استرس شغلی، 82/0 و برای پرسشنامه عملکرد حرفه ای پاترسون 86/0 و برای پرسشنامه ابتکار و نوآوری شغلی مارتین پانچ 76/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین استرس شغلی با انگیزه بکارگیری ابتکار و نوآوری در شغل و عملکرد شغلی کارکنان رابطه منفی و معنی داری وجود دارد، هم چنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای ابهام در نقش، تضاد شغلی و ابتکار و نوآوری شغلی توانستند 18/0 از واریانش عملکرد شغلی را تبیین کنند.
۱۱.

بررسی رابطه بین حداقل نسبت پوشش ریسک بانکی، رتبه اعتباری و بحران مالی در بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: پوشش ریسک اعتباری رتبه اعتباری بانک ها بحران مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 998 تعداد دانلود : 394
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین حداقل نسبت پوشش ریسک اعتبار بانکی، رتبه اعتباری و بحران مالی در بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش، پوشش ریسک اعتباری و رتبه اعتباری به عنوان متغیر مستقل و بحران مالی و همچنین رتبه اعتباری به عنوان متغیر وابسته انتخاب شد. در این تحقیق از اطلاعات مالی 11 بانک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1394 تا 1398 استفاده گردید. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش، از نوع همبستگی بوده و برای محاسبه متغیرهای مستقل و وابسته و همچنین آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیون چند متغیره و آزمون علیت گرنجر استفاده شده است. نتایج حاصل از مدل رگرسیونی درفرضیه اول نشان می دهد که یک رابطه مثبت و معناداری میان نسبت پوشش ریسک اعتباری بانکی و رتبه بندی اعتباری وجود دارد. همچنین نتایج فرضیه دوم حاکی از آن است که بین نسبت پوشش ریسک اعتباری بانکی و بحران مالی رابطه معناداری وجود ندارد. در نهایت رابطه معناداری بین رتبه بندی اعتباری با بحران مالی در فرضیه سوم وجود داشت. علاوه بر این نتایج بدست آمده از آزمون علیت گرنجر حاکی از آن است که در کوتاه مدت رابطه علی معلولی بین پوشش ریسک اعتباری و رتبه بندی اعتباری و بحران مالی وجود ندارد.
۱۲.

نقش سیستم ارزیابی عملکرد مالی بر رشد فروش براساس رویکرد ترکیبی(AHP -BSC) (مطالعه موردی: شرکت های پخش مواد غذایی شهرستان بندرعباس)

۱۳.

بررسی مدیریت تطبیقی و اختلاف آن با تطبیق مدیریت در سازمان ها

کلید واژه ها: مدیریت تطبیقی فرهنگ رقابت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 540 تعداد دانلود : 549
از روش های شناخت ویژگی های مدیریت در کشورهای مختلف انجام مطالعات تطبیقی است. مدیریت تطبیقی عبارت است از مقایسه نظام ها و شیوه های مدیریت در سیستم های اجتماعی مختلف که این مقایسه ممکن است بین دو یا چند جامعه و با یک جامعه در مقاطع مختلف زمانی انجام شود و طبعاً این گونه مقایسه ها به تعبیر مطالعه تطبیقی فقط یک مقایسه ساده نیست بلکه شامل ریشه ها و علل تفاوت ها و مخصوصاً در برگیرنده شرایطی می شود که این گونه تفاوت ها را ایجاب کرده است. هدف مطالعه حاضر شناسایی و بررسی این علم در سازمان های مختلف با روشی توصیفی است. نتایج این مطالعه نشان داد که در زمینه تطبیق مدیریت، لازم است، تلاش مدیران و مدرسان مدیریت واقع گرایانه و در جهت اعمال شیوه های متناسب با فرهنگ جامعه باشد تا بدون ایجاد تعارض های شدید ارزشی، اقتصادی سالم با توان نسبی رقابت در بازارهای بین المللی به وجود آید. همچنین با ایجاد زمینه های مساعد فرهنگی تمایل به کار گروهی و دسته جمعی و علاقه به کار و بهره وری را افزود، افراد جامعه و سازمان ها را از فرهنگ تأکید بر منافع شخصی به تأکید به منابع جمعی و گروهی سوق داد و اگر قرار است از تجربه سایر کشورها استفاده شود لازم است، گزینش های عقلایی متناسب با فرایندهای واقعی سیاسی اجتماعی و همراه با کوشش های ارادی به کار بست.
۱۴.

بررسی تاثیر انگیزه متمایز بودن، تاثیرات اجتماعی و اعتماد بر تمایل به پذیرش بانکداری اینترنتی در بانک گردشگری تهران

کلید واژه ها: بانکداری اینترنتی انگیزه متمایز بودن اعتماد تلاش و عملکرد مورد انتظار تاثیر اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 747 تعداد دانلود : 649
در عصر نوین بانکداری عوامل متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز و ماندگاری منابع پولی بانک ها تاثیر می گذارند. شناسایی این عوامل و تعیین میزان تاثیر و نوع ارتباط آن ها با موفقیت بانک ها در تجهیز منابع پولی و جذب مشتریان مقوله ای مهم می باشد. امروزه شرایط و موقعیت بانک ها از این حیث با یکدیگر یکسان نیست و ممکن است عوامل تاثیرگذار بر تجهیز منابع پولی حتی برای هر یک از شعب یک بانک واحد متفاوت باشد. با افزایش استفاده از اینترنت ، بانکداری اینترنتی یک فرصت جدید برای جذب مشتریان بالقوه می باشد. .از این رو، هدف اصلی این پژوهش، تاثیر انگیزه متمایز بودن، تاثیرات اجتماعی و اعتماد بر تمایل به پذیرش بانکداری اینترنتی در بانک گردشگری تهران می باشد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش از نوع توصیفی -تحلیلی به شیوه پیمایشی با رویکرد علی است. جامعه آماری شامل مشتریان بانک گردشگری شهر تهران می باشد. برای تعیین حجم نمونه که 296 نفر است از فرمول کوکران استفاده شده و روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد بومی شده است که پایایی آنها با آلفای کرونباخ (910/0) و مقدار روش دو نیمه کردن آزمون (اسپیلت هالف) (966/0) مورد تایید قرار گرفت.در تحلیل داده ها، در تحلیل های توصیفی از نرم افزار SPSS 21 و در تحلیل های استنباطی و آزمون فرضیه های پژوهش از معادلات ساختاری و نرم افزار آموس، استفاده شد.
۱۵.

بررسی رابطه بین هوش رقابتی با توانمندسازی کارکنان و قدرت پاسخگویی سازمانی کارکنان پارک های علم و فناوری تهران

۱۷.

ارائه یک چارچوب پیش بینی خرابی در بخش نگهداری و تعمیرات صنایع با استفاده از روش های داده کاوی فازی

نویسنده:

کلید واژه ها: ریخته گری پشتیبان پیاده سازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 752 تعداد دانلود : 83
درخت تصمیم یکی از ابزارهای رایج در داده کاوی می باشد که برای دسته بندی و پیش بینی استفاده می شود. از طرفی دیگر کارخانه ها و تاسیسات هر روزه با چالشها و مشکلات بیشتری برای افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها مواجه می شوند و در این راستا استراتژی های نگهداری و تعمیرات نقش بسزایی در رسیدن به این هدف دارند. در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی شده است تا بتوان با کمک سیستمهای فناوری اطلاعات انواع روشهای نگهداری و تعمیرات را به طرز موثری پیاده سازی و اجرایی نمود. نگهداری و تعمیرات پیشگویانه یکی از استراتژی های نگهداری و تعمیرات است که بر مبنای آن در بازه های زمانی معین تعدادی از پارامترهای تجهیرات اندازه گیری می شود و بر اساس این داده ها، زمان رخداد خرابی احتمالی آینده پیش بینی شده و برای تعمیر و یا تعویض قطعات و تجهیزات تصمیم گیری می شود. در این پژوهش سعی شده است یک مدل پشتیبان تصمیم گیر برای نگهداری و تعمیرات پیشگویانه مبتنی بر شرایط بر اساس تکنیکهای داده کاوی طراحی شود. این پروژه در شرکت ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو انجام شده و تجهیز انتخابی برای این پروژه کوره القایی می باشد که یکی از اساسی ترین و بحرانی ترین تجهیزات در کارخانه های ریخته گری است. لذا با توجه به داده کاوی انجام شده مدل مناسب ارائه گردید و ریسک های خرابی ها با استفاده از FMEA فازی شناسایی شده و استراتژی های سازمان با استفاده از SWOT ارزیابی شدند.
۱۸.

ارائه یک مدل چند هدفه در یک زنجیره تأمین سبز حلقه بسته با در نظر گرفتن عدم قطعیت در نرخ بازگشت

نویسنده:

کلید واژه ها: فراابتکاری زنجیره تأمین مونتاژ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 97 تعداد دانلود : 828
با گسترش و تشدید فضای رقابتی در دنیای امروزی، مدیریت زنجیره تأمین به یکی از مسائل اساسی پیش روی بنگاه های اقتصادی تبدیل شده است. در این تحقیق به طراحی یک شبکه زنجیره تامین سبز حلقه بسته با در نظر گرفتن مراکز جمع آوری، دفع و انهدام با روش نظری پرداخته شده است. در این پژوهش، یک مدل برنامه ریزی سه هدفه برای یک شبکه لجستیک یکپارچه مستقیم و معکوس، شامل چهار سطح در جریان مستقیم (به نام های تأمین کنندگان، مراکز مونتاژ، توزیع کنندگان و مشتریان) و سه سطح در جریان معکوس (به نام های مراکزجمع آوری، دفع و دمونتاژ)، مدنظر قرار گرفت. با توجه به اینکه در دنیای واقعی، داده های مربوط به شاخص های اثرگذار در مسائل، به صورت قطعی در دسترس نمی باشند بنابراین استفاده از رویکردهای غیرقطعی مناسب تر می باشد، در این مطالعه نیز تقاضا و نرخ بازگشت غیر قطعی در نظر گرفته شده است و رویکرد مورد استفاده برای حل مسئله، الگوریتم های فراابتکاری MOPSO و NSGA II بوده است. نتایج حاصل بیانگر این امر می باشد که با بازیافت محصول و در نظر گرفتن مراکر جمع آوری، دفع و دمونتاژ و استفاده مجدد از محصولات، علاوه بر این که دولت به اهداف زیست محیطی خود می رسد، مشتری نیز محصولی مرغوب تر با هزینه کمتر در دسترس خواهد داشت. همچنین نتایج حاصل از حل مدل با نرم افزارهای NSGA-II و MOPSO نشان دهنده کارکرد منطقی و مطلوب مدل در رسیدن به جواب بهینه است.