مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان

مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان

مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان جلد 2 تابستان 1400 شماره 2 (پیاپی 6)

مقالات

۱.

بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی و پایداری برند بر وفاداری برند مشتریان در بانک سپه استان اردبیل

کلید واژه ها: بازاریابی اجتماعی پایداری برند وفاداری برند مشتریان بانک سپه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 642 تعداد دانلود : 293
در دنیای امروزی با گسترش رقابت و اشباع شدن تعداد زیادی از بازارها و تغییرهای پیوسته در محیط و ترکیب جمعیت، سازمان های مالی - خدماتی با این واقعیت روبرو شدند که امروزه دیگر همانند گذشته با یک نظام اقتصادی روبه گسترش و بازارهای درحال رشد روبرو نمی باشند. امروزه هر مشتری ارزش ویژه خود را دارد و اینک شرکتها و نهادهای مالی - خدماتی برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار ثابت یا روبه کاهش باید مبارزه کنند، بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی و پایداری برند بر وفاداری برند مشتریان است که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، همبستگی می باشد. جامعه آماری، مشتریان بانک سپه استان اردبیل می باشد. نمونه آماری شامل کلیه مشتریان بانک سپه در شهر اردبیل که با استفاده از جدول مورگان 384 نفر در نظر گرفته شد. و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده بین جامعه آماری توزیع و جمع آوری گردید. به منظور اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه به صورت تشخیصی، همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL انجام گرفت. نتایج نشان داد که بازاریابی اجتماعی بر وفاداری برند تاثیر مثبت و معناداری دارد. و همچنین رابطه مثبت و معنادار پایداری برند نیز بر وفاداری مشتری تایید شد.
۲.

ریسک های سیاسی تاثیر گذار بر صادرات غیر نفتی ایران

کلید واژه ها: ریسک ریسک سیاسی عوامل سیاسی عوامل اقتصادی صادرات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 46 تعداد دانلود : 916
اهمیت توجه به ریسک و به خصوص ریسک های سیاسی برای ورود به بازار های بین المللی بر کسی پوشیده نیست ولی از همان ابتدا که توجه به این نوع ریسک با بروز مشکل برای سرمایه گذارای مستقیم( FDI) شرکت های بزرگ آمریکایی شروع شد، تاثیر این ریسک بر سایر شیوه های ورود، مورد بی توجهی قرار گرفته است. از آنجا که ریسک سیاسی می تواند صورت های مختلفی داشته باشد، جنبه های مختلف ریسک سیاسی نیازمند ارزیابی اند، که بسته به نوع مشارکت و مرحله بین المللی شدن شرکت متفاوت است. بنابر این پرسش اصلی در این تحقیق شناسایی ریسک های سیاسی تاثیر گذار بر صادرات غیر نفتی ایران می باشد.ما در این پایان نامه تلاش کرده ایم تا به یکی از رایج ترین روش های ورود به بازار های بین المللی یعنی صادرات، با تمرکز بر صادرات غیر نفتی ایران بپردازیم، و عوامل سیاسی تاثیر گذار را با توجه به اهمیت و اولویت آن ها، رتبه بندی کنیم، زیرا تمرکز بر روی عوامل بی اهمیت ریسک سیاسی ممکن است منجر به تصمیم گیری های ضعیف شود. در این تحقیق برای بیان ریسک های سیاسی از مدل دل لا توره و نیکار استفاده شده است که خود فرضیه اصلی تحقیق را شامل می شود. مطالعات میدانی از طریق پرسشنامه در جامعه مدیران و کارشناسان حوزه صادرات و بین الملل در شرکت های نمونه صادراتی 5 سال اخیر مشتمل بر 160 شرکت انجام شد که با استفاده از روش های تخمین حجم نمونه، نمونه 84 نفری انتخاب گردید. برای تحلیل داده ها از روش های آماری نظیر: آزمون فریدمن، رگرسیون و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است.نتایج حاصله نشان می دهد، مدل طراحی شده برای نشان دادن تاثیر ریسک های سیاسی بر صادرات غیر نفتی تایید می شود و از برازش مناسبی برخوردار است و نیز از بین 10 مولفه ریسک های سیاسی، محدودیت خروج سرمایه، بی ثباتی نرخ ارز، سطح حمایت از تولیدات داخلی و سطح بروکراسی به ترتیب، بیشترین تاثیر را بر صادرات غیر نفتی ایران دارند و نیز از بین 40 ریز متغیر پرسشنامه، به ترتیب تعرفه های سنگین بر واردات، تحریم های بانکی کشور میزبان توسط سیستم بانکی بین الملل و بروز جنگ یا حالت جنگ بالاترین رتبه و انقلاب در کشور همسایه، تصفیه احزاب و ملی کردن پایین ترین رتبه را کسب نمودند.
۳.

بررسی مدیریت ایمنی ساخت و سازهای خارج از محدود طرح هادی روستایی و عملکردکمیسیون ماده 99 ساخت و سازها مطالعه موردی: دشت ارژن فارس در سال 1399

کلید واژه ها: ایمنی ساخت و ساز نظارت طرح هادی تخلفات کمیسیون ماده 99

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 604 تعداد دانلود : 712
طرح تجدید حیات و هدایت روستا از لحاظ ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی یکی از مهمترین رسالت طرح هادی است که در چندسال اخیر مورد توجه قرار گرفته شده است.اما متاسفانه این رویکرد با یکسری چالش های روبرو بوده است.ما دراین پژوهش به بررسی ایمنی ساخت و سازهای خارج از محدود طرح هادی روستایی و عملکردکمیسیون ماده 99در این ساخت و سازها پرداختیم و به نتایج در خور توجه دست یافته ایم. . نتایج بررسی انواع روایی و پایایی پرسشنامه و فرضیات به صورت شکل ها و جداولی به طور مختصر ارائه گردید. نتایج فرضیات نشان می دهد که در سطح اطمینان 95% که تمامی فرضیات تحقیق بجز فرضیه اول، مورد تایید می باشند. به نظر می رسد که بکارگیری ایمنی ساخت بر عملکرد کمیسیون ماده 99 اثری ندارد. به نظر می رسد که تخلفات ساخت و ساز و نظارت خارج از محدوده طرح هادی روستایی بر ایمنی ساختمان اثر دارد و به نظر می رسد که تخلفات ساخت و ساز و نظارت بر طرح های هادی روستایی اثر دارد. همچنین به نظر می رسد که مقاوم سازی ساختمان ها بر عملکرد کمیسیون ماده 99 اثر دارد.
۴.

بررسی تاثیر بازاریابی آنلاین (دیجیتال) توسط رسانه های اجتماعی بر قصد خرید مصرف کنندگان پوشاک در اردبیل

کلید واژه ها: بازاریابی(آنلاین) دیجیتال ویژگی های تبلیغاتی رسانه قصد خرید برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 522 تعداد دانلود : 424
این پژوهش بازاریابی آنلاین (دیجیتال ) توسط رسانه های اجتماعی بر قصد خرید مصرف کنندگان پوشاک در اردبیل را بررسی می کند. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی تعداد 42 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات و اندازه گیری متغیرها از دو پرسشنامه استفاده شده که تجزیه و تحلیل داده ها در دو حوزه توصیفی و استنباطی انجام گرفته است. در حوزه آمار توصیفی با استفاده از جدول های فراوانی، نمودارها و شاخص های مرکزی و پراکندگی در آمار، تصویری از جامعه مورد مطالعه توصیف شده که در راستای اهداف تحقیق جهت تحلیل پایایی سازه ها و تحلیل روایی همگرا برای سازه ها، میانگین واریانس استخراج شده (AVE)، ضریب اعتبار ترکیبی (CR) و ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی مؤلفه های تحقیق محاسبه شده و بارهای عاملی س ؤالات در هر مؤلفه به لحاظ اندازه و معناداری تحلیل شده است. در راستای تجزیه و تحلیل چند متغیری نیز ارتباط بین متغیرها در قالب یک مدل مسیر طراحی و به روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شده استفاده شده .همچنین در این تحقیق از نرم افزارهای آماری IBM SPSS Statistics نسخه 22 و SmartPLS نسخه 2 بهره گرفته شده است. یافته ها حاکی از آن بود از دیدگاه کارکنان مزون های لباس اردبیل، ویژگی های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی و تمامی شش مؤلفه آن شامل جذابیت عاطفی، گرایش به ابزار همدلی، خلاقیت، آگاه سازی و ارزشمندی اطلاعات تأثیر مثبت و معنی داری در قصد خرید مشتریان دارد.
۵.

بررسی آمیخته بازاریابی 0.4 بر قصد خرید و رضایت مصرف کنندگان اسنپ در ایران

کلید واژه ها: آمیخته بازاریابی بازاریابی 4/0 قصد خرید رضایت مصرف کنندگان اسنپ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 127 تعداد دانلود : 158
بازاریابی نسل چهارم یا بازاریابی 4/0 یک شیوه و مکتبی نوین و جدید است که امروزه موفق ترین کمپانی های دنیا در حال استفاده از آن هستند.واقعیت این است که رفتار مشتریان نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است. آنها دیگر جذب تبلیغات تکراری و پر زرق و برق نمی شوند و دیگر مثل سابق تصمیم به خرید یک کالا یا خدمت نمی گیرند.آمیزه بازاریابی یا ترکیب عناصر بازاریابی به عنوان Marketing Mix استفاده می شوند. این است که بین این اجزا می بایست یک نگرش ترکیب سیستمی و هماهنگ برقرار شود تا بتواند بر مشتری تأثیر گذارد.طراحی و توسعه آمیخته بازار که به آن 4P یا 8P گفته می شود و از وظایف اصلی مدیر بازاریابی می باشد.ترکیب عناصر بازاریابی مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی است که سازمان برای نیل به اهداف بازاریابی خود در بازار هدف از آن ها استفاده می کند.مفهوم آمیخته بازاریابی برای اولین بار در دهه 1950 به وسیله نیل بوردن معرفی شد. مدل بوردن توسط جرومی مک کارتی دنبال شد و به 4P معروف گشت.ما در این پژوهش به بررسی آمیخته بازاریابی 4/0برقصد خرید و رضایت مصرف کنندگان اسنپ در ایران پرداختیم .
۶.

مدیریت بکارگیری بطری های پلاستیکی جهت ساخت دیوار های سبز بصورت پانل های پیش ساخته

کلید واژه ها: بطری نوشابه بطری های آب معدنی 3D پانل پانل ساخته شده از بطری صرفه جویی اقتصادی دیوار های سبز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 114 تعداد دانلود : 317
زمینه و هدف : بکارگیری بطری های پلاستیکی جهت ساخت دیوار بدلیل کاهش هزینه ای ساخت و همچنین جمع آوری انواع بطری های پلاستیکی ازجمله بطری ها نوشابه و آب معدنی در مقطع زمانی موجود که هزینه های تولید و ساخت مسکن افزایش چشمگیری داشته و از طرف دیگر، رها شدن بطری های یکبار مصرف در محیط زیست چهره نابسامانی برای جوامع شهری بوجود آورده است نیاز به راهکاری مدون و برنامه ریزی شده را در این خصوص می طلبد که با بهره گیری از مواد غیر قابل بازیافت به چرخه و زنجیره انباشت مواد پلاستیکی پایان داد و هم در راستای کاهش هزینه و تولید مسکن گامهای موثری برداشت در همین راستا اکثر کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای که از نظر اقتصادی دارای مردمی فقیر می باشند قدمهای کوچک و ناپیوسته ای را برداشته که در این مقاله سعی شده است با ساخت شکل منسجم تر و پیشرفته تری از دیوارهای حاوی بطری معرفی گردد. از جمله کشورهای که در آنها ساختمانهایی با بطری پلاستیکی ساخت شده کشورهای نیجریه، آرژانتین ، تایلند و ... اشاره نمود. در صورتیکه در این مقاله با ساخت نمونه های جدید در قالب پانل های یک متر مربعی و سلولهای کوچک که به عنوان نمونه های پژوهشی مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج آن در خور توجه بود را شاهد بودیم. روش بررسی: جهت دستیابی به اهداف تحقیق ما با استفاده از موارد مختلف از جمله بطری های پلاستیکی، سازه های سه بعدی 3D پانل به تحلیل فرضییات مورد نظر دامن زدیم. این تحقیق کاربردی و از لحاظ رویکرد ماهیت((توصیفی – تحلیلی)) دارد. یافته ها: پس از بررسی تعدادی از فرضیه ها، فرضیه های کاهش هزینه های ساخت دیوار، مقاومت فشاری و کاهش تعداد بطری های رها شده در محیط زیست مورد تایید قرار گرفت که تاثیر بسزایی در ساخت دیوار های سبز برای ساختمان های سبز به همراه دارند. نتایج به دست آمده از تحلیل نتایج آزمایشگاه و فرضیه ها نشان داد در مجموع از نظر صرفه اقتصادی و افزایش مقاومت دیوارها ساخته شده با بطری های آب معدنی نسبت به دیوار های مشابهه (3D Panel) از عملکرد مناسب تری برخوردار میاشند.
۷.

نقش پراکندگی بین شرکتی قابلیت های بازاریابی بین المللی در استراتژی بازاریابی و پیامده های کسب و کار

کلید واژه ها: پراکندگی بین شرکتی قابلیت ها بازاریابی بین المللی استراتژی بازاریابی کسب و کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 732 تعداد دانلود : 867
هدف پژوهش حاضر نقش پراکندگی بین شرکتی قابلیت های بازاریابی بین المللی در استراتژی بازاریابی و پیامده های کسب و کار بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی –تحلیلی و از نوع تحقیقات مروری می باشد. در واقع تغییرات در محیط جهانی، سازمان ها را با فرصت ها و چالش های جدید روبرو کرده اند. پیشرفت های سریع در فن آوری، افزایش تجارت و سرمایه گذاری بین المللی، رشد ثروت و رفاه در سراسر جهان، و همگرایی ذائقه و سلیقه مصرف کنندگان، کسب و کارها را وادار نموده است که راهبردها و شیوه های جهانی شدن فعالیت های تجاری خود را توسعه دهند. اساسا، اقتصاد جهانی سازمان ها را مجبور به انطباق با یک نظم جدید بین المللی نموده است. شرکت ها می توانند با استفاده از پراکندگی، عملکرد خود را تحت تاثیر قرار دهند و فروش و سود خود را افزایش دهند، اما این موضوع لزوما نشان دهنده موفقیت حتمی عملکرد آنها نخواهد بود.
۸.

نقش فناوری نوظهور دیجیتالی در هوشمند سازی فرایندهای کسب و کار بازاریابی

کلید واژه ها: هوش مصنوعی کسب و کار بازاریابی دیجیتال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 627 تعداد دانلود : 172
کسب و کار و تجارت هر دو با موج فنآوری اطلاعات در بهبود بازده، بهره وری و خط مبنا، همراه شده اند. بهبود بهره وری، تولید سیریع و دقیق در حجم زیاد را تسهیل کرده است. فناوری های «بستر سوم» نوظهور امروزی، مانند تحلیلگرهای داده، دستگاه های سیار، اتوماسیون و هوش مصنوعی (AI)، در حال تغییر نحوه تعامل جامعه و افراد در یک سطح اساسی هستند. یکی از موارد مهم استفاده از بازاریابی، یافتن یک میکروسیستم در مورد این است که چگونه راهکارهای نرم افزاری جدید، یادگیری ماشینی و تحلیل گرهای بیگ دیتا ، این بازی را تغییر داده اند.. این مقاله در ادامه به بحث در مورد بخش های صنعتی محتمل در بازاریابی دیجیتال می پردازد جایی که هوش مصنوعی، حضور خود را حس کرده است. و به تاثیر هوش مصنوعی در بهبود فرایند های کسب و کار و بازاریابی می پردازد.
۹.

تأثیر بازاریابى اینترنتى بر میزان درآمد شرکتهاى صنایع دستى اردبیل

کلید واژه ها: بازاریابی اینترنتی صنایع دستی درآمد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 509 تعداد دانلود : 818
صنایع دستی عامل بسیار مهمی در توسعه ی جوامع انسانی است و به نوعی نشانگر آداب و رسوم و سنن آنان است. در سال های اخیر بازاریابی اینترنتی رونق بسیاری پیدا کرده است و تأثیر آن بر حوزه های مختلف صنایع دستی انکارناپذیر است. مطالعه ی حاضر در راستای این هدف شکل گرفته است که تأثیر بازاریابی اینترنتی را بر درآمد شرکت های صنایع دستی ارزیابی کند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. شیوه نمونه گیری به صورت احتمالی- تصادفی ساده بوده و اعتبار تحقیق از نوع اعتبار صوری با توافق داوران و متخصصان رشته مدیریت به دست آمده است. جامعه آماری تحقیق حاضر هنرمندان شرکت های صنایع دستی اردبیل هستند. یافته ها حاکی از آن است که بین متغیرهای ترفیع، تماس یکایک، مبادله و تأمین سفارش با متغیر درآمد رابطه ی معناداری وجود دارد.
۱۰.

بررسى راهبردى مرزهاى بازار بر مبناى تفکر استراتزى اقیانوس آبى

کلید واژه ها: شخصیت برند ارزش درک شده عملکرد برند هتل های استان اردبیل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 663 تعداد دانلود : 118
امروزه برند به عنوان یکی از مفاهیم مهم در تجارت دارای ارزش می باشد لذا بازاریابان می توانند از برند قوی به عنوان مزیت رقابتی سود ببرند. و به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از گردش مالی صنعت گردشگری در بخش اقامتی آن روی می دهد، بر این اساس برند هتل می تواند مشهور و مقبول باشد و عملکرد مناسبی از خود در فضای رقابتی موجود نشان دهد که برند آن موفق عمل نماید. از این رو هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر شخصیت برند و ارزش درک شده بر عملکرد برند در هتل های شهر سرعین است. که از نظر روش توصیفی و از نظر نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه ی مشتریان هتل های فعال در شهر سرعین را تشکیل می دهد. روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و ابزار استفاده شده پرسشنامه می باشد که به صورت تصادفی ساده بین مصرف کنندگان توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار لیزرل استفاده گردید که نتایج تحقیق نشان داد که شخصیت برند بر عملکرد برند تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین رابطه مثبت و معنادار ارزش درک شده بر عملکرد برند نیز تایید شد. و در آخر پیشنهاداتی مبنی بر بهبود وضعیت موجود ارائه گردید.
۱۱.

تبیین مفهوم تبلیغات دهان به دهان و ضرورت استفاده از آن در کسب و کار

کلید واژه ها: تبلیغات دهان به دهان تبلیغات دهان به دهان مثبت تبلیغات دهان به دهان منفی رفتار خرید مشتریان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 808 تعداد دانلود : 707
یکی از مفاهیم گسترده مورد قبول در رفتار مصرف کننده، ارتباط دهان به دهان یا ارتباطات توصیه ای می-باشد که نقش مهمی را در شکل دادن به رفتار و نگرش مصرف کننده دارد. ارتباط دهان به دهان در بازاریابی معمولاً برای توصیف توصیه ها و پیشنهادات مصرف کنندگان به یکدیگر استفاده می شود. سرعت و عدم تعصب به برند محصول یا خدمات ویژه، آن را به عنوان منبع اطلاعاتی مؤثر برای انتخاب های تجاری مصرف کنندگان تبدیل کرده است، به ویژه در مواردی که تجربه خرید قبلی محدود باشد. با وجود اهمیت و تأثیر ارتباط دهان به دهان در انتخاب های تجاری مصرف کنندگان، درصد کمی از این ارتباط دهان به دهان توسط کوشش های ترفیعی شرکت تحریک و ترغیب می شود. در حالی که محققان معتقدند تاثیر ارتباط دهان به دهان بر رفتار خرید مشتریان از منابع تحت کنترل آن ها بیشتر می باشد. ارتباط دهان به دهان تاثیر بسزایی بر شکل دهی نگرش های مصرف کنندگان، در زمینه تصمیم گیری خرید وکاهش ریسک مرتبط با خرید داردهدف تحقیق حاضر مروری بر تبلیغات دهان به دهان و ضرورت استفاده از آن در کسب و کار بوده است. این مقاله بر آن است ابتدا مقدمه ای از موضوع ارائه کند، سپس به تجزیه و تحلیل تبلیغات دهان به دهان و نظریاتی در این راستا پرداخته می شود.
۱۲.

تأثیر شفافیت سلامت اداری بر میزان رضایتمندی کارمندان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد

نویسنده:

کلید واژه ها: شفافیت اداری سلامت اداری رضایتمندی کارمندان شهرداری منطقه 1

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 227 تعداد دانلود : 403
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر شفافیت و سلامت اداری بر میزان رضایتمندی کارمندان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد می باشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که شفافیت سلامت اداری تا چه اندازه بر میزان رضایتمندی کارمندان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد، تاثیر دارد؟ جامعه آماری این پژوهش، کلیه ی کارمندان اداری شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد می باشد که در حال حاضر تعداد 137 نفر بوده که تعداد 101 کارمند اداری با استفاده از روش نمونه گیری کوکران و روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد شفافیت سلامت اداری هوی و فیلدمن در سال 1996 و پرسشنامه رضایتمندی کارمندان محقق ساخته در سال 1400 و در انجام آن از تکنیک های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی از جمله: میانگین، میانه، مد، انحراف معیار، مینیمم، ماکزیمم، چولگی و کشیدگی و استنباطی از جمله ضریب همبستگی پیرسون، ضریب تعیین، ضریب همبستگی چندگانه، ضریب همبستگی گام به گام با نرم افزار Spss 26 استفاده می گردد. نتایج پژوهش نشان می دهد، شفافیت سلامت اداری (یگانه نهادی، نفوذ مدیریت، ملاحضه، ساخت دهی، پشتیبانی، روحیه، تاکید علمی) بر میزان رضایتمندی کارمندان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد تاثیر مثبت و معنادار دارد.
۱۳.

رابطه بین ساختار مالکیت و اهرم مالی شرکت

نویسنده:

کلید واژه ها: ساختار مالکیت مالکیت نهادی مالکیت دولتی مالکیت مدیریتی اهرم مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 672 تعداد دانلود : 594
هدف از این تحقیق، بررسی برخی ساز و کارهای اداره ی شرکت از جمله ساختار مالکیت و اهرم مالی شرکت، بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در ایران می باشد. به همین منظور نمونه ای از 157 شرکت بورسی را در نظر گرفتیم. از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، که فعالیت این شرکت ها از سال 90 تا 94 مورد مطالعه قرار گرفته است. متغیرهای به کار گرفته شده در این تحقیق شامل ساختار مالکیت شرکت است که متشکل از؛ مالکیت نهادی، مالکیت دولتی و مالکیت مدیریتی می باشد که تحت عنوان متغییر مستقل به کار گرفته می شود. متغییر دیگری که در این مطالعه به عنوان متغیر وابسته مورد مطالعه قرار می گیرد اهرم مالی است. متغییرهای مربوطه با استفاده از نرم افزارهای Spss 26 وEviews 8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. در نتیجه انجام تحلیل ها نتایج نشان می دهد بین ساختار مالکیت و اهرم مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
۱۴.

تبیین مفهوم قصد خرید سبز

کلید واژه ها: قصد خرید مفهوم قصد خرید سبز ابعاد قصد خرید سبز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 331 تعداد دانلود : 315
بشر، از آغاز ظهور تا اکنون، همواره در فکر تسلط بر طبیعت بوده و تلاش کرده تا بتواند روند رو به رشد خود در تسلط بر طبیعت را حفظ نماید؛ اما بروز برخی از مشکلات از جمله محدودیت های منابع طبیعی و آلودگی های زیست محیطی در سال های اخیر، به تکرار باور و نگرش آنان منجر شده است. به طوری که می توان گفت در ده سال گذشته روند توجه به محیط زیست رو به رشد بوده و محیط زیست به عنوان رویدادی اساسی در سراسر جهان بیان شده است و مشکلات زیست محیطی که بارها از جانب سازمان های فعال در این زمینه به عنوان تهدیدی برای بشر شناخته شده بودند. شهروندان، سازمان ها و موسسات سرتاسر جهان را بیشتر از ۳۰ سال گذشته نگران کرده است. تجربه در فرآیند خرید بر خرید مجدد تأثیر می گذارد، اگر اطمینان داشته باشد که مزایای محصول برابر با توقعات مصرف کننده است. اهمیت تولیدکنندگان روش های جدیدی را برای افزایش خریدهای حاصل از خرید از طریق فناوری های مدرن مانند خریدهای آنلاین ایجاد می کند که هزینه های عملیاتی را به حداقل می رساند. . ما در این مقاله به دنبال آن هستیم تا در ابتدا مقدمه ای از موضوع ارائه کنیم، سپس به تجزیه و تحلیل مفهوم قصد خرید سبز و نظریاتی در این راستا بپردازیم.
۱۵.

بررسی تاثیر رهبری امنیت مداری بر سلامت روان و کاهش رفتارهای انحرافی کارکنان دادگستری استان فارس

نویسنده:

کلید واژه ها: رهبری امنیت مدار سلامت روان شاد کامی رفتار انحرافی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 980 تعداد دانلود : 607
در این پژوهش خروجی های توصیفی تحقیق جهت درک بهتر و تحلیل صحیح تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. برای اینکه پرسشنامه مورد استفاده از روایی مطلوبی برخوردار باشد از روایی محتوا بهره گرفتیم. در این پژوهش برای بررسی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. در بخش استنباطی نیز به بررسی انواع روایی و پایایی پرسشنامه و فرضیات پرداخته شد. نتایج حاصل از بررسی فرضیات تحقیق در شکل ها و جداولی به طور مختصر ارائه گردید. نتایج فرضیات نشان می دهد که در سطح اطمینان 95% که تمامی فرضیات تحقیق مورد تایید می باشند. به عبارت دیگر، تیم رهبری امنیت مدار قابلیت پیش بینی سلامت روان و کاهش رفتارهای انحرافی و شاد کامی کارکنان دادگستری را دارد. همچنین سلامت روان و شادکامی ، قابلیت پیش بینی کاهش رفتارهای انحرافی کارکنان دادگستری را دارا می باشد.