کارسالم

کارسالم

کارسالم سال اول تابستان 1386 شماره 1

مقالات

۱.

دسته بندی مخاطبین در برنامه های ارتقاء سلامت محیط کار؛ استفاده از مفاهیم بازاریابی اجتماعی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار
  2. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت سازمانی و منابع انسانی مدیریت منابع انسانی
تعداد بازدید : ۱۰۴۵ تعداد دانلود : ۵۸۳
بیش از سه دهه است که استفاده ازاصول و فنون بازاریابی تجاری برای انتقال عقاید، نگرش ها و رفتارها به جامعه مورد توجه دست اندر کاران حوزه های مختلف علوم اجتماعی از جمله فعالان عرصه سلامت قرارگرفته است و از آن با عنوان ""بازاریابی اجتماعی"" نام برده می شود. بازاریابی اجتماعی فرآیندی است که با طراحی، اجرا و کنترل برنامه ها در جستجوی افزایش قابلیت پذیرش یک ایده یا عمل اجتماعی در یک گروه مخاطب خاص است. در این فرایند منظم و برنامه ریزی شده با محور قرار دادن مشتری و خواسته ها و نیازهای او و بکار بردن اصول و تکنیک های بازاریابی تجاری، گروه مخاطب برای انجام یک رفتار ویا توجه به یک ایده خاص ترغیب می شوند. بازاریابی اجتماعی را در کنار آموزش و قانون سه راهکار عمده تغییررفتار به شمار می آورند. طراحی و اجرای برنامه های اثربخش ارتقای سلامت در محیط کار که به عنوان یکی از موقعیت های مهم آموزش سلامت رسمی (در کنار موقعیت های مدارس، مراکز ارائه خدمات سلامت و مکان های عمومی) می تواند در ارتقای سلامت جامعه نقش موثری ایفا نماید. در بازاریابی اجتماعی، پژوهش تکوینی شامل تحلیل مخاطب، تحلیل بازار و تحلیل کانال اساس تولید مواد و مداخلات آموزشی- اطلاع رسانی را تشکیل می دهد وبرنامه ریزی بر مبنای نتایج این پژوهش، می تواند به اصلاح رفتار مخاطبین منجر گردد. یکی از اجزای کلیدی در تحلیل مخاطب، دسته بندی آنها برای تعیین استراتژی خاص برای هر گروه است. در این مقاله به بیان نحوه این دسته بندی، به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی مدل بازاریابی اجتماعی، پرداخته شده است و انتظار می رود فعالان حوزه ارتقای سلامت محیط کار، با استفاده از این راهکار به میزان اثربخشی برنامه های خود بیفزایند
۲.

نظام سلامت ، ایمنی و محیط زیست درکارگاه ، از نگاه نظام جامع کیفیت

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت صنعتی طراحی محیط و مطالعه کار ایمنی و بهداشت
  2. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت صنعتی مدیریت کیفیت جامع
تعداد بازدید : ۹۳۶ تعداد دانلود : ۵۰۸
واژه مدیریت سلامت و ایمنی حاکی از اعمال نوعی مدیریت است که همه اجزا وعناصر ، منابع و فرایندهای سازمان را برای دستیابی به "" کار بدون حادثه "" همسو و هماهنگ می کند . این برنامه مدیریتی به عنوان یک استراتژی موثر برای ایجاد محیط سالم همه موضوعات مدیریتی وسازمانی را در برگرفته وتمامی اجزا ءو عناصر سازمان را به دست صاحبان فرآیندها می دهد. این توضیح نشان می دهد که مدیریت بر مبنای نظام سلامت ، ایمنی و محیط زیست بر اصولی استوار است که آنرا از رویکردسنت به سلامت و ایمنی محیط کار متمایز می کند . رویکرد های سنتی نوعا بروظایف افرادوکارکنان یا ساختار سازمانی واحدایمنی و بهداشت متمرکز می باشد ولی این نظام علاوه بر توجه به نقش مدیریت و رهبـری ، ساختـار سازمانی و مدیریت کارکنان ؛ به فرآیندی بودن سلامت وایمنی ،کارتیمی وحل ریشه ای مشکلات وپیشگیری از بروزآنها وسنجش تکیه دارد
۳.

تغییر رفتار به دنبال تغییر فرهنگ، رویکردهای متفاوت برای مدیریت ایمنی محل کار

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۴۱ تعداد دانلود : ۴۶۶
این مقاله دو دستورالعمل مشهور و ظاهرا مقابل هم در مدیریت ایمنی را مورد سنجش ومقایسه قرار می دهد:رویکرد تغییر فرهنگ و تغییر رفتاردر ایمنی این دو رویکرد در چارچوب های عملی و نظری آنالیز می شوند،ویژگی ها تعریف و نقاط ضعف و قوت هر دو مشخص می گرددو سطح حمایت عملی هر دو رویکرد نیزارزیابی می گردد. این بحث به این ترتیب پیش میرود که این دو رویکرد لزوما مکمل یکدیگر بوده و تفاوت ضعف و قوت آنها را می توان در یک رویکرد متعادل و فراگیر برای اداره ایمنی کارخانه لحاظ نمود.رویکرد جدید دو شکل کلیدی دارد ـ فرایند مشارکتی حل مساله و منطبق بر داده هاکه برخی نقاط ضعف و قوت مختص فناوری تغییر رفتار را سر مشق قرار می دهد. ـ یک فرایند تغییر فرهنگ ملموس تر که می تواند به طور همه جانبه مورد پایش و ارزشیابی قرار گیرد
۴.

پنج مرحله برای خود ارزیابی ریسک در کارگاه های کوچک

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴۰۴ تعداد دانلود : ۶۱۲
منظور از ارائه این راهنما کمک به کارفرمایان وخود فرمایان ،جهت ارزیابی ریسک های محیط کار خودشان می باشد ، استفاده از این راهنما در شرکت ها و کارگاه های تولیدی وخدماتی وصنایع کوچک توصیه می شود ارزیابی ریسک چیزی نیست جز بررسی هایی که منجر به شناسایی علت های آسیب به کارکنان در محیط کار می شود.بنابراین شما می توانید ارزیابی کنیدکه آیا به اندازه کافی اقدامات احتیاطی را انجام داده اید؟ یا بایستی فعالیت بیشتری برای جلوگیری از آسیب ها بعمل آورید . هدف حصول اطمینان در مورد جلوگیری از ایجاد حادثه وبیماری می باشد.حوادث وبیماری های شغلی می توانند سلامتی افراد راتهدید نماید و بر فعالیت کاری آنان تاثیر گذارند،تولید وخدمات متوقف گردد ،ماشین آلات آسیب ببیند، هزینه های بیمه افزایش یابد ویا اینکه باعث احضار شما به دادگاه گردد