مطالعات تاریخی

مطالعات تاریخی

فصلنامه مطالعات تاریخی 1384 شماره 11

مقالات

۱.

امام در نجف: گفتگو با حجت الاسلام سید محمود دعایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 574 تعداد دانلود : 736
پاییز سال جاری، در ساختمان روزنامه اطلاعات، در دو نشست ، میهمان گفته های حجت الاسلام سید محمود دعایی بودیم. از ایشان خواسته بودیم از دوره تبعید امام خمینی بگویند از آنچه که در نجف گذشت و هر آن چه که از آن دوره کمنتر گفته یا شنیده شده است. رفتار علمی و سیاسی امام در چند ماه نخست ورد به نجف، برخورد حوزه علمیه نجف با امام، چگونگی شروع تدریس و اقامه جماعت توسط امام،چگونگی ادامه مبارزات، مواضع حاکمان عراق نسبت به مخالفتهای امام با حکومت پهلوی ، دیدار با تیمور بختیار، بررسی گروههای مخالف و ... سخن گفته است
۲.

انقلاب اسلامی ، دیپلماسی و تاریخ نگاری جهان غرب: گفتگو با دکتر عبدالرحیم گواهی و دکتر علی اشرف مجتهد شبستری

۳.

بود و نمود انقلاب اسلامی در کشورهای مسلمان: گفتگو با حجت السلام سیدهادی خسروشاهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 363 تعداد دانلود : 776
این گفت و گو در زمستان 1384 با حجت الاسلام سید هادی خسرو شاهی صورت گرفت. موضوع اصلی ، تاثیرات انقلاب اسلامی در کشورهای مسلمان بود. توقف آقای خسروشاهی در برخی از این کشورها، مراودات فکری ایشان با اندیشمندان جهان اسلام، و فعالیتهای فرهنگی وی در نشر آثار اسلامی در خارج از کشور، این امکان را داد که به اجمال از مشاهدات و تجربیات ایشان بپرسیم و پاسخ بشنویم.
۴.

شعر انقلاب ، انقلاب شعر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 171 تعداد دانلود : 958
فاصله شعر تا شعار تا شعر، بسیار دور و بسیار نزدیک است. مسافتی که چون طول آه کوتاه است و شاعر، از شعر تا شعار و از شعار تا شعر، چون باد می دود، اما هنوز در راه است. هر شعر خوب حتما شعار می شود و هر شعار بی پیرایه ای ، بی شک به شعر پهلو می زند. شاید بتوان گفت شعار، شعر ناتمام است و شعر، شعار تمام شده. حساسیت شاعر و ناقد بر شعار و پرهیز کردن از شعار، مربوط به دوران اخیر است و گرنه، پیش از اینها ، همه اهمیت شعر، در این بود که شعارگونه، دهان به دهان بگردد و بگردد بی آنکه کهنگی پذیرد.
۵.

عکسهای ماندگار

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 542 تعداد دانلود : 644
هنر عکاسی از ابتدای ورودش به ایران(1217 ش /1839 م) فراز و فرودهایی را پشت سر گذارده است. این هنر در دربار قاجار محبوس و منحصر ماند، سپس در دوره مشروطه پاگرفت و تاحدی به میان مردم راه یافت. با روی کار آمدن پهلوی اول و برقراری بروکراسی اداری و نیاز به اسنادی چون شناسنامه عکس دار، فراگیر شد و در دهه چهل و پنجاه شمسی عمومیت آن تا بدانجا پیش رفت که به واسطه آشنایی مردم با این هنر و به مدد تجهیزات سهل الوصول و ارزان قیمت، راهی خانه ها شد...
۶.

روزی که شاه رفت: برشی از روز شمار انقلاب اسلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 377 تعداد دانلود : 179
در ایران مراکز متعددی دست اندرکار پژوهش و تحقیق درباره تاریخ معاصر، بویژه دوران انقلاب اسلامی ، هستند از جمله آنها دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری است. طرح تدوین تاریخ انقلاب اسلامی از سال 1371 در حوزه هنری مطرح و هم زمان مقدمات اجرای آن فراهم گردید و در طول یک دهه کارهای زیر صور گرفت و یا در حال شکل گیری است: 1- تشکیل بانک اطلاعات رایانه ای مربوط به سالهای 1357-1356 و 1343-1340 . 2- نگارش روز شمار انقلاب اسلامی 1357 -1356 و روز شمار 15 خرداد 1343-1340 .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰