چکیده

هفت گناه کبیره جزئی از اندیشه های دینی مذهب کاتولیک محسوب می شود که همواره به عنوان یک ابزار داستان پردازی در جهت تجلی سیرت انسانی در اشکال مختلف ادبی مورد استفاده قرار گرفته است. حضور این اندیشه نه اساسا به واسطه اعتقادات مذهبی بلکه برای نمادپردازی و نگاهی متفاوت به پرداخت شخصیت های داستانی در ادبیات و رسانه های داستان محور در جهان مورد ستایش قرار گرفته است. نویسندگان در این مقاله به تحلیل و تطبیق شخصیت پردازی دو فیلم سینمایی ایرانی و آمریکایی در ژانر پلیسی-جنایی با نگرش بر هفت گناه کبیره و نحوه استفاده از این اندیشه در خلق شخصیت های این آثار پرداخته اند. داستان فیلم هفت مستقیما بر اساس اندیشه هفت گناه کبیره بنا شده است و مقتولین داستان هر کدام نمادی از یک گناه کبیره هستند. در فیلم گناهکاران لزوما بطور آشکارا از این نمادپردازی استفاده نمی شود اما مظنونین داستان هر کدام دارای گرایشات و صفات شخصیتی خاص مطابق با اندیشه هفت گناه کبیره هستند. در این مطالعه تطبیقی از اندیشه های توماس فِلتی در باب هفت گناه کبیره استفاده شده است. این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی و در مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی انجام می پذیرد. نمادپردازی هفت گناه کبیره در این فیلم ها به شیوه مستقیم و غیر مستقیم کمک کرده است تا شخصیت ها از پردازش تک بعدی خارج و لایه های روان شناختی و اجتماعی عمیقی پیدا کنند.

A Comparative Study of Characterization in the Films Seven and The Sinners with a Focus on the Seven Deadly Sins

The Seven deadly sins are considered part of the religious thoughts of the Catholic faith, usually used as a storytelling tool to manifest human vices and virtues in various literary forms. The presence of these thoughts is not primarily due to religious beliefs, but is admired for symbolization and a different perspective on the development of fictional characters in literature and story-focused media worldwide. The authors of this article analyze and compare the characterizations in two Iranian and American crime thriller films, exploring the concept of the seven deadly sins and how it is utilized in shaping the characters of these works. The plot of the film Seven (1995) is based on the concept of the seven deadly sins, with each of the story's victims representing a symbol of these sins. In the film The Sinners (2011), the use of this symbolism may not be overt, but the suspects in the story each possess tendencies and specific character traits in line with the concept of the seven deadly sins. This comparative study utilizes the ideas of Thomas Felty on the seven deadly sins. The research is conducted using a descriptive-analytical method within the framework of American comparative literature. The symbolism of the seven deadly sins in these films has directly and indirectly helped characters to move beyond one-dimensional portrayal and uncovering deep psychological and social layers.

تبلیغات