فانتزی در نمایش های اردشیر کشاورزی؛ با تمرکز بر نمایش حسن و خانم حنا
آرشیو
چکیده
با توجه به اهمیت و جایگاه فانتزی در نمایش کودک و نوجوان، مطالعه ی گونه های فانتزی در این تئاتر و همچنین چگونگی بهره مندی از تمهیدات و جلوه های ویژه برای خلق آن در تئاتر صحنه ای بسیار مهم است. این مقاله، با تمرکز بر نمایش «حسن و خانم حنا»، فانتزی را در آثار اردشیر کشاورزی بررسی کرده، می کوشد به این پرسش پاسخ دهد که در این نمایش چه نوعی از فانتزی استفاده شده و فانتزی در کار این کارگردان چه ویژگی هایی دارد. «حسن و خانم حنا» در ابتدای دهه ی 1360 خورشیدی در تئاتر شهر اجرا شد. این اثر و کارگردان آن در توسعه نمایش کودک و نوجوان، بخصوص نوعِ عروسکی آن را در ایران تحت تاثیر قرار داد. با این حال، تا به امروز درباره ی نحوه ی کار اردشیر کشاورزی و ویژگی آثار او، بخصوص درباره ی نمایش «حسن و خانم حنا»، پژوهش چندانی صورت نگرفته است. در این نمایش کشاورزی با استفاده از افسانه ها، قصه ها، آداب و رسوم بومی و معیارهای فرهنگی ایران از یک قصه ی غربی، یعنی قصه ی «جک و لوبیای سحرآمیز»، اقتباسی کاملاً بومی و موفق ارائه داده است. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است، با ترکیبی از منابع حاصل از مطالعات کتابخانه ای، پژوهش های میدانی (عمدتاً مصاحبه) به بررسی نمایشنامه و اجرای «حسن و خانم حنا» پرداخته،کوشیده است عناصر فانتزی را در کار اردشیر کشاورزی مشخص سازد. بررسی ها نشان داد که نمایش مذکور، در بومی سازی قصه ی قدیمی جک و لوبیای سحرآمیز، و نیز، با خلق فانتزی اقتباسی موفق بود و در مقطع زمانی خود توانست با استقبال مخاطبان کودکان و نوجوانان، حتی بزرگسالان روبه رو شود.Fantasy in Ardeshir Keshavarzi’s theater (Focusing on Hasan and Khanum Hana)
Considering the importance and position of fantasy in children's and teenagers' performances, it is important to study the types of fantasy in this theater and also how to benefit from special arrangements and effects to create it in stage theater. This article examines the fantasy in the works of Ardashir Kashwarsi and its focus is on the play "Hasan and Khanum Hana"; A show that was staged in the beginning of the 1360s under the direction of Keshavarzi in the city theater. Ardeshir Kashwari was among those who founded children's and youth shows, especially the puppet type, in Iran and played a great role in its development. However, until today, not much research has been done in relation to the way of working and the characteristics of his works, especially the show "Hasan and Mrs. Hana". In this show, agriculture has presented a successful adaptation of a western story, Jack and the Magic Bean, by using legends, stories, local customs and cultural standards of Iran. This research is of a descriptive-analytical type, with a combination of sources from library studies, field research (mainly interviews) and examines the play and performance of "Hasan and Khanum Hana", by using the theories of child psychology, it tries to incorporate fantasy elements into the work. Ardeshir Agriculture to specify. The investigations showed that the said show, by using the old story of Jack and the Magic Bean, and localizing it, and also by creating a fantasy adaptation, was successful and at that point in time, it was able to be welcomed by the audience of children and teenagers, even adults.Key words: Ardeshir Kashwarsi, Hasan and Khanum Hana, Jack and the magic bean, theater, fantasybean, theater, fantasy