آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

این پژوهش قصد دارد عوامل موثر بر ایجاد خلاقیت و نوآوری بین کارکنان آن ها را مورد بررسی قرار دهد. پس از مشخص شدن این عوامل، رتبه بندی آنها با استفاده از پرسش نامه خود ساخته صورت پذیرفته است. جامعه نمونه مورد استفاده در این بررسی تمامی کارکنان شرکت کیان تایر بودند. بر اساس مدل مفهومی تحقیق، در گام اول با توجه به روش دلفی موارد مورد نظر از دید نخبگان برای ایجاد خلاقیت و نوآوری مشخص شد. پرسشنامه هایی جهت شناسایی شاخص های مدل، در اختیار جامعه آماری تحقیق قرار گرفت. داده های حاصله با استفاده از آزمون دلفی، مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده این عوامل شناسایی شد که به صورت کلی آنها را می توان در دو دسته کلی عوامل درونی و بیرونی طبقه بندی نمود. همچنین رتبه بندی این عوامل درونی و بیرون با استفاده از تکنیک تاپسیس و روش سلسله مراتبی انجام شد و در انتها پیشنهادهایی به منظور نهادینه کردن خلاقیت و نوآوری در سازمان مطرح گردید.

Identify and rank the factors that influencing creativity and innovation of Kian Tire factory workers through

This research aims to investigate the factors affecting creativity and innovation among their employees, and after identifying these factors, their ranking is done using self-made questionnaire . The sample population used in this survey was all employees of Kian Tire Company. Based on the conceptual model of the research, in the first step, according to the Delphi method, the items were identified from the viewpoint of the elite for creativity and innovation. Questionnaires to identify the model indices were provided to the statistical population of the study. The obtained data were evaluated using Delphi test. According to the results, these factors were identified, which in general can be classified into two general categories of internal and external factors. The ranking of these factors both internal and external, was done using the TOPSIS technique and Analytical Hierarchy process. Finally , suggestions were made to institutionalize creativity and innovation in the organization.

تبلیغات