آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

امروزه یادگیری الکترونیک به عنوان روشی کارآمد در ارتقا فردی و آموزش های سازمانی شناخته شده است. بااین حال توجه به جنبه های خودشکوفایی و انتخاب فردی در یادگیری الکترونیک از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا هدف از این پژوهش، دستیابی به مؤلفه های یادگیری الکترونیک مبتنی بر خود پیروی بود. برای این منظور، از رویکرد کیفی و روش سنتز پژوهی استفاده گردید. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات منتشرشده در دهه اخیر (2022-2012) بود که از این میان تعداد 28 عنوان بر اساس پایش موضوعی محتوایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های پژوهش با تحلیل کیفی اسناد موردمطالعه گردآوری شدند . با تجزیه وتحلیل داده ها، عوامل کلیدی در 4 بعد، 13 عامل و 53 مقوله شامل خود مدیریتی یادگیری الکترونیک (مشتمل بر شناخت پتانسیل های فردی، کنترل جریان یادگیری، خودتنظیمی در یادگیری الکترونیک)؛ خود راهبری آموزشی (مشتمل بر مهارت های شناختی و فراشناختی، شناسایی و جست وجوی منابع و پایگاه های اطلاعاتی، یادگیری مشارکتی و همیارانه، پژوهش محوری در یادگیری الکترونیک)؛ خود انگیزشی در یادگیری الکترونیک (مشتمل بر جذابیت بخشی به محیط یادگیری، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی)؛ خودارزیابی یادگیری الکترونیک (ارزیابی شخصی سازی شده، جامعیت در ارزیابی، خود بازتابی) طبقه بندی شدند. با توجه به یافته های پژوهشی پیشنهاد می گردد در طراحی مربوط به یادگیری و آموزش الکترونیک، توانمندی های فردی و ظرفیت های یادگیری فردی را لحاظ نموده و به شخصی سازی یادگیری و ارزیابی آن توجه ویژه صورت گیرد.

Indicators and components of electronic learning based on self-following in organizational education: a synthesis based on the Roberts model.

Today, e-learning is known as an efficient method in personal development and organizational training. However, it is very important to pay attention to the aspects of self-actualization and individual choice in electronic learning. Therefore, the aim of this research was to achieve the components of electronic learning based on self-following. For this purpose, qualitative approach and research synthesis method were used. The research community included all the articles published in the last decade (2012-2022), of which 28 titles were selected as samples based on thematic content monitoring. The research data were collected by qualitative analysis of the studied documents. By analyzing the data, key factors in 4 dimensions, 13 factors and 53 categories including self-management of e-learning (including recognition of individual potentials, control of learning flow, self-regulation in e-learning); Educational self-management (including cognitive and meta-cognitive skills, identifying and searching for resources and databases, collaborative and cooperative learning, central research in e-learning); Self-motivation in e-learning (including attraction to the learning environment, intrinsic motivation, extrinsic motivation); E-learning self-evaluation (personalized evaluation, comprehensiveness in evaluation, self-reflection) were classified. According to the research findings, it is suggested that in the design related to electronic learning and education, individual abilities and individual learning capacities should be taken into account and special attention should be paid to the personalization of learning and its evaluation.

تبلیغات