آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی شایستگی مدیران قضایی و اداری شاغل در قوه قضاییه کشور براساس اسناد بالادستی، منویات مقام معظم رهبری، سخنان مسئولان قضایی، مصاحبه با مدیران نمونه قضایی و اداری و نظرسنجی از مدیران شاغل در قوه قضاییه است. برای دستیابی به این هدف از رویکرد ترکیبی و روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی و آمار توصیفی استفاده شده است. 16 سند بالادستی، 23 سند منویات رهبری و سخنان مسئولان قضایی، 10 مدیر نمونه قضایی و اداری و نظرسنجی از کلیه مدیران قضایی و اداری (سطوح پایه و میانی) جامعه پژوهش بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که سلامت و نفوذناپذیری، عدالت، کرامت انسانی، کارآمدی و جهادی بودن شایستگی های محوری قوه قضاییه هستند.. شایستگی های شخصیتی، رفتاری، مدیریتی و خبرگی شایستگی های معرفی شده برای مدیران قضایی و اداری بوده اند. که در میان شاخص های هر یک از شایستگی های ذکر شده براساس دیدگاه مدیران مهارت های ارتباطی یکی از مهمترین مهارت های مورد نیاز مدیران قوه قضاییه است. علاوه بر این، شناخت سازمان، شناخت افکار عمومی و جامعه، اعتمادسازی، مقبولیت بین افراد، شناخت قومیت و فرهنگ، شناخت سیاست های قضایی و سرمایه اجتماعی از فراشایستگی های خاص مدیران قضایی بوده است که در انتصاب مدیران قضایی باید بدان ها توجه نمود.

Special competences of judicial branch managers with an emphasis on the analysis of upstream documents and the managers' point of view

The purpose of this research is to present the model of competence of judicial and administrative managers working in the country's judiciary based on top-level documents, the Supreme Leader's menus, the words of judicial officials, interviews with exemplary judicial and administrative managers, and a survey of managers working in the judiciary. To achieve this purpose, a combined approach and inductive qualitative content analysis method and descriptive statistics have been used. 16 upstream documents, 23 documents of leadership menus and the words of judicial officials, 10 sample judicial and administrative managers and a survey of all judicial and administrative managers (basic and middle levels) of the research community. The results of the research showed that health and impenetrability, justice, human dignity, efficiency and jihadism are the core competencies of the judiciary. Personality, behavioral, management and expertise competencies have been introduced for judicial and administrative managers. Among the indicators of each of the mentioned competencies based on the managers' point of view, communication skills are one of the most important skills needed by the managers of the judiciary. In addition, knowledge of the organization, knowledge of public opinion and society, trust building, acceptance between people, knowledge of ethnicity and culture, knowledge of judicial policies and social capital are among the special competencies of judicial administrators, which should be taken into account in the appointment of judicial administrators.

تبلیغات