آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

هدف پژوهش بررسی نقش تحول دیجیتال و رهبری کارآفرینانه بر عملکرد سازمان با نقش میانجی یادگیری دو سویه است. روش پژوهش حاضر از جهت هدف، کاربردی و از نظر جمع آوری داده، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. گردآوری داده به واسطه پرسشنامه صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه کسب وکارهای کوچک استان بوشهر است و نمونه آماری پژوهش 50 کسب وکار در نظر گرفته شد که به هر کسب وکار 3 پرسشنامه تعلق گرفت. روایی محتوا پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان حوزه مدیریت و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه با بهره گیری از نرم افزار SPSS سنجش شد. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه برابر با مقدار 95/0 به دست آمد که گویای پایایی مطلوب پرسشنامه می باشد. برای سنجش فرضیه های پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری، نرم افزار SMART PLS بهره گرفته شد. نتیجه فرضیه های پژوهش نشان دهنده آن است که تحول دیجیتال بر یادگیری دو سویه با مقدار آماره تی (74/5)، رهبری کارآفرینانه بر یادگیری دو سویه با مقدار آماره تی (56/7)، یادگیری دو سویه بر عملکرد سازمانی با مقدار آماره تی (69/13) تأثیر مثبت و معناداری دارد. هم چنین تحول دیجیتال بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی یادگیری دو سویه به مقدار آماره تی (43/5) و رهبری کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی یادگیری دو سویه به مقدار آماره تی (23/6) تأثیر مثبت و معناداری دارد.

The role of digital transformation and entrepreneurial leadership on organization performance with the mediation of two-way learning (case study: small businesses of Bushehr province)

The purpose of the research is to investigate the role of digital transformation and entrepreneurial leadership on the performance e organization with the mediating role of two-way learning. The method of the current research is applied of purpose and descriptive-survey of correlation type in terms of data collection. Data collection was done through a questionnaire. The statistical population of the research is all small businesses in Bushehr province, and the statistical sample research was considered to be 50 businesses, and each business was given 3 questionnaires. The content validity of the questionnaire was examined using the opinions of experts in the field of management and the construct validity was examined using confirmatory factor analysis. Validity and reliability of the questionnaire were measured using SPSS software. Cronbach's alpha coefficient of the whole questionnaire was equal to 0.95, which indicates the good reliability of the questionnaire. In order to measure the hypotheses of the research, structural equation modeling, SMART PLS software was used. The results of the research hypotheses show that digital transformation affects two-way learning with a t-statistic value (5.74), entrepreneurial leadership affects two-way learning with a t-statistic value (7.56), and two-way learning affects organizational performance with a t-statistic value. (13/69) has a positive and significant effect. Also, digital transformation has a positive and significant effect on organizational performance with the mediating role of two-way learning at the value of t-statistic (5.43) and entrepreneurial leadership on organizational performance with the mediating role of two-way learning at the value of t-statistic (6.23).

تبلیغات