طراحی مدل علی عوامل سازمانی مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
این پژوهش باهدف طراحی مدل علی عوامل سازمانی مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهش های آمیخته (کیفی - کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل کارشناسان مطلع به امر مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه و در بخش کمّی شامل تمامی کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه قزوین بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (۲۰ نفر) و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران ۳۳۵ نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی، پرسش نامه محقق ساخته بود. روایی پرسش نامه از نظر محتوایی توسط چند نفر از خبرگان، روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه میانگین واریانس اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر AVE به تأیید رسید. پایایی پرسش نامه از طریق آلفای کرونباخ 86/0 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های آلفای کرونباخ، میانگین واریانس اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه، کولموگروف اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد از بین 11 عامل سازمانی استخراج شده که 7 مؤلفه به عنوان عوامل اثرگذار مشخص شدند؛ عدالت سازمانی (903/0)، آموزش (870/0)، مزیت رقابتی (857/0)، قابلیت سازمانی (772/0)، حمایت مدیریت ارشد (747/0)، رفتار شهروندی سازمانی (611/0) و فرهنگ سازمانی (524/0) به ترتیب اولویت قرار گرفتند و از بین 4 مؤلفه پیامدهای سازمانی، بهبود بهره وری (738/0)، نوآوری (607/0)، عملکرد (540/0) و چابکی سازمانی (506/0) به ترتیب در اولویت هستند.Designing a causal model of the organizational factors of human capital management with an entrepreneurial approach (case study: National Oil Products Distribution Company)
This research was conducted with the aim of designing a causal model of organizational factors of human capital management with an entrepreneurial approach in the NIOPDC. In terms of purpose, the present research was practical and in terms of the method of collecting information, it was part of mixed research (qualitative-quantitative) of exploratory type. The statistical population in the qualitative part included academic and organizational experts, including experts in human capital management with an entrepreneurial approach, and in the quantitative part, it included all the employees of the NIOPDC. The sample size in the qualitative section was estimated by theoretical saturation (20 people) and in the quantitative section, 335 people were estimated based on Cochran's formula. The content validity of the questionnaire was confirmed by several experts, the convergent validity was confirmed by calculating the average variance extracted, and the divergent validity was confirmed by calculating the square root of AVE. The reliability of the questionnaire was obtained through Cronbach's alpha of 0.86. Cronbach's alpha, mean variance extracted, Kolmogorov Smirnov, confirmatory factor analysis and Pearson correlation were used to analyze the data. The results of the research showed that among the 11 extracted organizational factors, 7 components were identified as outcomes: organizational justice (0.903), training (0.870), competitive advantage (0.857), organizational capability (0.772). ), senior management support (0.747), organizational citizenship behavior (0.611) and organizational culture (0.524) were prioritized respectively, and among the 4 components of organizational outcomes, productivity improvement (0.738), innovation (0.607), performance (0.540) and organizational agility (0.506) are priorities, respectively.