آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

یکی از ویژگی های مهم ایران در آغاز فرمانروایی ساسانیان اتحاد نزدیک میان دین و دولت برای حفظ یگانگی کشور بود تحکیم پایه های قدرت توسط دین و توسعه دین با کمک نیروی سیاسی و نظامی از ارکان تفکر بنیان گذاران ساسانی می باشد. در آن روزگار دین و رهبری مذهبی در بسیاری از جریانهای سیاسی و فرهنگی و حتی هنری دخالت عمده داشتند. هنرمندان ساسانی با الهام از دانش موبدان زرتشتی و کتاب اوستا که همواره دین و اسطوره در آن ترکیب یافته است در طراحی و نقش پردازی کتیبه ها و نقش برجسته های ساسانی سمبل های اسطوره ای را با تصاویر تاریخی درهم آمیختند و نهایت دقت را در نظرداشتند که ترکیب دین و اسطوره در شکل نماد و نشان در نقش برجسته ها تجلی یابد.این رابطه تنگاتنگ چه از لحاظ هنری و ظاهری و چه از دیدگاه فرهنگی و معنوی تعلق بزرگی به اسطوره های کهن ایرانی دارد. سوالی که در این پژوهش مطرح است این است که؛ ایزد مهر، ایزد وای و ایزد بهرام بخشایندگان فّر ایزدی چگونه در نمادها و نشان های تاق بستان در بخشیدن فّر به شاهنشاه ساسانی تجسم یافته اند؟ نمادهایی مانند هلال ماه، دو فرشته در اهتزاز، روبان های مواج در باد،طرح ها و سمبل های نقش بسته بر لباس شاهنشاه و دو گیاه حجاری شده در پای تاق بزرگ تاق بستان چگونه با ایزد مهر و دیانت میترا و بخشش فّر ایزدی در ارتباطند؟

The Evolution of the Farr Myth in the Ancient Literature and Religious Writings of Ancient Iran and its Reflection in the Prominent Symbols and Insignia of the Sassanid Emperors in Taq-e Bostan

One of the important features of Iran at the beginning of the Sassanid rule was the close alliance between religion and the state to maintain the country's unity. Consolidation of the foundations of power through religion and the development of religion with the help of political and military force are the pillars of the Sasanian founders' thinking. In those days, religion and religious leadership were heavily involved in many political, cultural and even artistic trends. Inspired by the wisdom of Zoroastrian priests and the Avesta book, which always combines religion and mythology, Sassanid artists mixed mythological symbols with historical images in the design and engraving of Sassanid inscriptions and reliefs. And they considered the utmost care that the combination of religion and myth should be manifested in the form of symbols and signs in the reliefs. This close relationship, both from an artistic and physical point of view, as well as from a cultural and spiritual point of view, is a great connection to the ancient Iranian myths. has it.The question raised in this research is that; How are Izad Mehr, Izad Wai and Izad Bahram, the bestowers of the Yazidi fur, embodied in the symbols and emblems of Taq-Bostan in giving the fur to the Sassanid emperor? Symbols such as the crescent moon, two waving angels, wavy ribbons in the wind, patterns and motifs on the emperor's clothes, and two plants carved at the foot of the large tower of Taq-Bostan, how do they relate to Izad Mehr, Mitra's religion, and Fer's grace. Are they related to Yazidi?

تبلیغات