آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

خطاپذیری و قطعیت ریاضیات در دیدگاه قیاس گرایی چکیدهاین پژوهش نشان می دهد که خطاپذیری با تمام دگرگونی های که ایجاد کرده است، تا حدودی قابل انعطاف است و امکان به وجود آوردن نسبتی میان آن با قطعیت مفاهیم ریاضی وجود دارد. این امکان از طریق احیای قیاس گرایی صورت می پذیرد. تمایز بین ریاضیات محض و کاربردی منجر به شکل غیر قابل بحثی از خطاپذیری ریاضی به ویژه در ریاضی محض می شود. علاوه بر این، این تمایز به خوبی با قیاس گرایی مطابقت دارد. زیرا با توجه نگرش انیشتین اثبات قطعیت ریاضی اگرچه در واقعیت امکان پذیر نیست اما در ریاضی محض ممکن است. در نتیجه قیاس گرایی با هدف اثبات قضایا و مفاهیم ریاضی می تواند برخی از خطاهای ممکن در ریاضیات را برطرف کند و اصلاحات به قیاس گرایی یکپارچه شده و ادعاهای خطاپذیری در اشکال غیرمناقشه آمیز خود بازگو می شوند.واژگان کلیدی: ریاضیات، خطاپذیری، قطعیت، قیاس گرایی، اثبات واژگان کلیدی: ریاضیات، خطاپذیری، قطعیت، قیاس گرایی، اثبات ,,واژگان کلیدی

Fallibility and Certainty of mathematics in the perspective of Deductivism

Fallibility and Certainty of mathematics in the perspective of DeductivismAbstractThis research shows that fallibility, with all the transformations it has created, is flexible to some extent, and it is possible to establish a relationship between it and the certainty of mathematical concepts. This possibility is done through the revival of analogy. The distinction between pure and applied mathematics leads to an indisputable form of mathematical fallibility, especially in pure mathematics. Moreover, this distinction fits well with analogicalism. Because according to Einstein's attitude, although it is not possible to prove mathematical certainty in reality, it is possible in pure mathematics. As a result, analogism with the aim of proving theorems and mathematical concepts can eliminate some possible errors in mathematics, and corrections are integrated into analogism, and fallibility claims are recounted in their non-controversial forms.Key words: Mathematics, Fallibility, Certainty, Deductivism, ProofKey words: Mathematics, Fallibility, Certainty, Deductivism, Proof

تبلیغات