آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

ادبیات تعلیمی یکی از مهم ترین گونه های ادبیات فارسی است و سعدی از ادیبان سرآمد این عرصه محسوب می شود. ادبیات تعلیمی ارائه شده از جانب سعدی از این جهت متمایز و دارای اهمیت ویژه است که وی در آثار خود، علاوه بر بیان مفاهیم اخلاقی و بیان نظریات تربیتی، به بیان روش های متنوع آموزش ادبیات تعلیمی نیز پرداخته است. سعدی در فرآیند تربیت مخاطبان از روش های آموزشی خاصی از جمله؛ روش سخنرانی، نمایشی، آزمایشی، استقرایی، گفت وگو و ... کمک گرفته است و رویکردهای ویژه ای چون؛ رویکرد ایجاد صمیمیت، گریز از تنبیه و تنبیه زبانی را در فرایند تربیت مخاطبان، اعمال کرده است. سعدی در برخی از حکایات، از فرآیند تربیت پذیری خود نیز سخنانی به میان آورده است که در چارچوب فلسفه تعلیم و تربیت نل نادینگز قابل بررسی است. در گلستان، به دلیل شرایط حاکم بر قلمرو آثار ادبی، نظریات و روش های آموزشی سعدی به صورت مستقیم بیان نشده و به شکلی غیر مستقیم به این موارد اشاراتی شده است. روش تحقیق در این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی است و هدف؛ شناسایی و تحلیل نظریات و روش های آموزشی در آثار سعدی است تا قدرت روانشناسی او در دوره ای که علم روانشناسی تربیتی به شکل امروزی ظهور نکرده بود، مشخص شود. در نتیجه؛ روش های آموزشی مورد استفاده سعدی، با توجه به اینکه وی درک عمیقی از آثار و مخاطبان خود داشته است، ثمربخش بوده است و به همین دلیل، در بحث آموزش آثار سعدی، می توان از همان روش های آموزشی کمک گرفت که سعدی در گذشته از آن ها استفاده کرده است.

Investigating the Educational Methods of Saadi in Golestan Relying on the Philosophy of Education of Nel Noddings

Didactic literature is one of the most important types of Persian literature and Saadi is considered one of the leading writers in this field. The didactic literature presented by Saadi is distinctive and has special importance. In addition to expressing moral concepts and educational theories, he also expressed various methods of teaching didactic literature. In the process of educating the audience, Saadi has used special educational methods such as lecture, demonstration, experimental, induction, dialogue, etc., and has applied special approaches such as the approach of creating intimacy, avoiding punishment and language punishment in the process of educating the audience. In some of the anecdotes, Saadi has also spoken about his educational process, which can be analyzed in the framework of Nel Noddings' philosophy of education. In Golestan, due to the conditions governing the realm of literary works, Saadi's theories and educational methods are not directly expressed and these things are indirectly mentioned. The research method in this research is descriptive-analytical, and the aim is to identify and analyze educational theories and methods in Saadi's works so that the strength of his psychology is determined in a period when the science of educational psychology had not emerged in its current form. As a result, considering that he had a deep understanding of his works and audiences, the teaching methods used by Saadi have been fruitful, and for this reason, in the discussion of teaching Saadi's works, we can use the same teaching methods that Saadi used in the past.

تبلیغات