چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تدریس مبتنی بر زیبایی شناسی با استفاده از نقشه ذهنی بر اهمال کاری دانش آموزان در فضای مجازی انجام شد. پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن، شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه هفتم مدارس شهر یزد در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 00-99 بود که در مجموع تعداد سی دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه پانزده نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت ده جلسه آموزش درس مطالعات اجتماعی با استفاده از نقشه ذهنی در فضای مجازی قرار گرفت؛ درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای اندازه گیری متغیر در هر دو گروه پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1998) اجرا شد و داده های به دست آمده از اجرای پیش آزمون و پس آزمون، با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اثربخشی تدریس مبنی بر زیبایی شناسی با استفاده از نقشه ذهنی بر اهمال کاری دانش آموزان در فضای مجازی باعث کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان در مقایسه با گروه کنترل در پس آزمون شده است (01/0>P). اثربخشی تدریس بر مبنای زیبایی شناسی با استفاده از نقشه ذهنی بر اهمال کاری دانش آموزان در فضای مجازی می تواند برای کاهش اهمال کاری دانش آموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

The effectiveness of aesthetics-based teaching by using mind maps on students' procrastination in cyberspace

The aim of this study was to investigate the effectiveness of aesthetics based teaching by using mind map on students' procrastination in cyberspace.The present study was a quasi-experimental study and its statistical population consisted of all The seventh grade male students of Yazd schools were in 2020-2021. 30 students were selected by multi-stage cluster random sampling method and they were divided into two groups (15 students of each groups) by a simple random sampling method. The experiment group had 10 sessions of mind map based studying method, while the control group received no intervention. To measure the variable, Solomon and Roth Bloom (1998) academic procrastination questionnaire was administered in both groups. The obtained data from pre-test and post-test were analyzed using of covariance. The results of analysis of covariance showed that the effectiveness of aesthetic-based teaching by using mind map on students' procrastination in cyberspace has reduced students' academic procrastination compared to the control group in the post-test (P<0/01). Thus; The effectiveness of aesthetics-based teaching by using mind maps on students' procrastination in cyberspace can be used to reduce student procrastination in schools and educational center.

تبلیغات