مؤلفه ها و شاخص های مطلوب تربیتی در مدارس ابتدایی از منظر مدیران مدارس در شرایط کرونا
آرشیو
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مؤلفه ها و شاخص های مطلوب تربیتی در مدارس ابتدایی است. پژوهش حاضر پدیدارنگاری و از انواع پژوهش های کیفی است که براساس تجارب زیسته مدیران به واکاوی شرایط ناشی از شیوع کرونا و نقش مدیران در این شرایط خاص می پردازد. شرکت کنندگان این پژوهش 35 نفر از مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک و دو شهر ری هستند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. در این مطالعه با توجه به هدف تحقیق، نوع و ماهیت سؤالات پژوهش از ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شده است. کلیه مصاحبه ها پس از معرفی اهدافِ پژوهش به مصاحبه شوندگان، ضبط و بلافاصله تایپ شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت. میانگین مدت هر مصاحبه حدود پنجاه دقیقه بود. برای تحلیل داده ها از کدگذاری در دو سطح باز و محوری استفاده شده است. در این پژوهش چهار سؤال اصلی و چند سؤال فرعی در جریان مصاحبه جهت تعمیق اطلاعات مطرح شد. علاوه بر کدگذار از بازنگری توسط اساتید فن و افراد متخصص نیز استفاده شد. در مجموع 362 کد استخراج شد که پس از حذف کدهای مشابه به 52 کد تقلیل یافت که در سیزده مؤلفه، شش مقوله و درنهایت سه بُعد اصلی (معلم، مدیر و محیط یادگیری) دسته بندی شدند. نتایج حاکی از این است که اجرای با کیفیت ابعاد و مؤلفه های استخراج شده در این پژوهش موجب بهره وری فرایند یاددهی-یادگیری در شرایط کرونا و بهبود کیفیت آموزش در فضای مجازی می شود.Desirable educational components and indicators in primary schools from the view of manager in covid 19 situations
The purpose of this research is to identify the components and desirable educational indicators in elementary schools. The current research is a phenomenological study and one of the types of qualitative research, based on the lived experiences of managers, it examines and analyzes the conditions caused by the spread of Corona and the role of managers in these special conditions. The participants of this research are 35 principals of primary schools in district 1 and 2 of Ray city, who were selected purposefully. In this study, according to the purpose of the research, the type and nature of the research questions, in-depth and semi-structured interview tools have been used. After introducing the objectives of the research to the interviewees, all interviews were recorded and immediately typed and continued until data saturation. The average duration of each interview was about 50 minutes.Coding on two open and axial levels was used for data analysis. In this research, 4 main questions and several sub-questions were asked during the interview to deepen the information. Interviews continued until data saturation was reached. In addition to the coder, revision by technical professors and experts was also used. A total of 362 codes were extracted, which were reduced to 52 codes after removing similar codes, which were categorized into 13 components, 6 categories and finally 3 main dimensions (teacher, manager and learning environment). The results indicate that the quality implementation of the dimensions and components extracted in this research will increase the efficiency of the teaching-learning process in the conditions of Corona and improve the quality of education in the virtual space.