چکیده

فناوری های نوین ارتباطی و فضای مجازی به قدری گسترش پیدا کرده اند که گروههای سنی پایین نیز درگیر آن هستند و به نوعی کاربر آن محسوب می شوند. در این مطالعه به نحوه مواجهه کودکان با اینترنت و نوع استفاده از آن پرداخته شده است. این مطالعه به روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است و به ابعاد مختلف استفاده از اینترنت توسط کودکان پرداخته است. یافته های این مطالعه نشان داد که 22.4 درصد کودکان و نوجوانان گفته اند در اینترنت هیچ احساس امنیتی ندارند و احساس امنیت 42.5 درصد آن ها کم است. در مقابل 33.4 درصد احساس امنیت زیاد یا خیلی زیاد دارند. 56.4 درصد کودکان و نوجوانان کاربر اینترنت گفته اند از پروفایل شخصی خودشان استفاده می کنند. در مقابل 42 درصد فاقد پروفایل شخصی هستند. طبق نتایج آزمون های آماری، پسرها (59.9 درصد)، بیش از دخترها (54.7 درصد)، نوجوانان 13 تا 17 سال (59.4 درصد)، بیش از کودکان 9 تا 12 سال (55.7 درصد) و همچنین کودکان و نوجوانان ساکن در مناطق شهری (59.3 درصد)، بیش از هم سالانشان در مناطق روستایی (50.1 درصد) دارای پروفایل شخصی هستند. 16 درصد کودکان و نوجوانان کاربر اینترنت، نمی دانند دکمه مسدودکردن اینستاگرام چیست و 39.1 درصد ازاین گزینه استفاده کرده اند. 23.2 درصد از گزینه گزارش در اینستاگرام اطلاعی ندارند و 23 درصد از این گزینه استفاده کرده اند. با توجه به یافته های مطالعه حاضر، توجه به آموزش و تربیت کودکان در حوزه استفاده درست از اینترنت هم از سوی خانواده ها و هم از سوی نهادهای آموزشی و تربیتی ضرورت بسیاری پیدا می کند.

Childhood and digital life in Iran

New communication technologies and virtual space have expanded so much that young age groups are also involved in it and are considered as its users. In this study, the way children are exposed to the Internet and the type of its use is discussed. This study was carried out by a survey method and with a questionnaire tool, and it looked at different aspects of the use of the Internet by children. The findings of this study showed that 22.4% of children and teenagers said that they have no sense of security on the Internet, and 42.5% of them have a low sense of security. On the other hand, 33.4 percent feel very or very safe.56.4 percent of children and teenagers who use the Internet said that they use their personal profiles. On the other hand, 42% do not have a personal profile. According to the results of statistical tests, boys (59.9 percent), more than girls (54.7 percent), adolescents aged 13 to 17 years (59.4 percent), more than children aged 9 to 12 years (55.7 percent), as well as children and adolescents living in urban areas ( 59.3 percent), more than their peers in rural areas (50.1 percent) have a personal profile.16 percent of children and teenagers who use the Internet do not know what the Instagram blocking button is, and 39.1 percent have used this option. 23.2% do not know about the report option on Instagram and 23% have used this option. According to the findings of the present study, it is very necessary to pay attention to the education and upbringing of children in the field of the correct use of the Internet both by families and by educational and educational institutions.

تبلیغات