نظام تولید در دوره صفوی (مطالعه موردی: تولید منسوجات) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
از ارزشمندترین آثار در دوره صفوی تولید منسوجات هنری است که همانند دیگر هنرها تحت تأثیر عوامل بسیاری، چون سیاست های حاکمان در این دوره تاریخی است. نوآوری و توسعه در تولید منسوجات از بارزترین خصوصیات اصلی صفویان است که باید سیر تولید و شکوفایی آن در جامعه و هنر ایران بررسی شود. تحقیق حاضر در پی دستیابی به نظام صنفی طراحان و بافندگان در تولید منسوجات مطرح دوره صفوی است. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که نظام تولید منسوجات صفوی از چه عواملی تشکیل می شده است؟ این تحقیق به صورت کیفی (توصیفی- تحلیلی) صورت گرفته است. چارچوب نظری تحقیق بر اساس رویکرد دنیاهای هنر هوارد بکر شکل گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد شکل بندی اجتماعی ایران دوره صفوی، بر ارائه خدمت (سیاسی، اجتماعی) استوار بوده و هنرمندان طراح و بافنده مطرح، در کارگاه هایی فعالیت می کردند که مستقیماً تحت حمایت درباریان بودند. ثبات اقتصادی و سیاسی، حمایت رجال درباری موجب گردید تا نظام تولید منسوجات، نسل نواندیشی از هنرمندان و طراحان پارچه را به جامعه معرفی نماید که به واسطه نظام های تشویقی و پاداش های مالی، تولیدکننده منسوجات مهم و مطرح مانند مخمل، زربفت و ترمه در این بازه زمانی باشند.Art production system in the Safavid period Case study (textile production)
One of the most significant artistic productions in Iran is the textile production during the Safavid period, which, like other art forms, was influenced by various factors, including the policies of the rulers of that time. Innovation and development in textile production were key characteristics of this period, and it is important to investigate the impact of its production and flourishing on Iranian society and art. This research aims to explore the artistic and guild system of designers and weavers in shaping the production in the world of Safavid textile art. It seeks to answer the following questions: Were the textiles produced during the Safavid period recognized as works of art of that time? What factors comprised the Safavid textile production system? This research is qualitative (descriptive-analytical) and is based on Howard Becker's art worlds approach. The findings of the research show that the social structure of Iran during the Safavid period was based on the idea of (political, social) service, and prominent designers and weavers worked in workshops that were directly supported by the courtiers. Through incentive systems and financial rewards, they produced important and prominent textiles such as Velvet, Zarbaft, and Termeh during this time period.