چکیده

استان کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. قالی کرمانشاه در گذشته دارای نقوش زیبا و رنگ های متنوعی بوده که گاه از نقوش و رنگ های رایج در شهرها و مناطق دیگر متأثر بوده است. با توجه به مشکلات فراوان و فراموش شدن طرح و نقش قالی های اصیل کرمانشاه، لزوم توجه به پیشینه و فرهنگ بومی و بررسی مواردی نظیر طرح و نقش قالی های امروزی این استان ضروری است. مسئله اصلی این تحقیق، نبود اطلاعات قالی های امروزین کرمانشاه بود و در این راستا، تنوع طرح و نقش قالی های امروزین استان کرمانشاه کدام است؟ سؤال اصلی تحقیق محسوب می شود. هدف از انجام تحقیق بررسی، تحلیل و طبقه بندی طرح و نقش قالی های بومی و اصیل امروزی کرمانشاه بود. جامعه آماری در این تحقیق شامل 50 قالی و جامعه نمونه برای ارائه و بررسی در این مقاله تعداد 16 تخته قالی است که به شیوه هدفمند و بر اساس فراوانی و حذف نمونه های مشابه انتخاب شده است. نتایج نشان داد که انواع طرح قالی های امروزی کرمانشاه از نظر نحوه اجرای اجزاء و نقش مایه ها عمدتاً از نوع شکسته (رج شمار بین 45-20) هستند. طرح های پرکاربرد در این قالی ها شامل لنگر کشتی، کلاه فرنگی، برچلوارک، سماوری، ترنج لنجاب، تلفیقی، دو گل اکبرآباد، محرابی گلدانی، شکارگاه، حسین آباد کلیایی، سیدعبداللهی، کیوه نانی، یه گلی، سیخ کبابی، دارگل، بازوبندی و قهوه سینی بودند. همچنین بیشترین رنگ های استفاده شده در این قالی ها نیز شامل رنگ های سرمه ای، کرم، روناسی، سیاه، لاکی، آبی، الماسی، قرمز، قهوه ای، زیتونی، سبز و خاکی بود. به نظر می رسد که قالی های امروزی کرمانشاه که عمدتاً در ناحیه سنقر کلیایی یافت می شوند، از نظر رنگ دارای اصالت بالایی هستند؛ اما به دلیل نزدیکی سایر شهرهای مهم در زمینه قالی بافی (مانند بیجار و سنندج)، برخی طرح ها و نقش های غیراصیل نیز در آن ها وجود دارد.

Study and analysis of the design and pattern of contemporary carpets in Kermanshah

Considering the many problems and forgetting the original design and pattern of carpets in Kermanshah, it is necessary to pay attention to the background and local culture and recognize the originality of the design and pattern of carpets in this province. The aim of present study was to Study and analysis of the design and pattern of contemporary carpets in Kermanshah. In this research, 50 contemporary carpets were collected using field and library data, and the design and pattern of them were assessed. The results showed that the types of designs of contemporary carpets in Kermanshah are mainly of the broken type in terms of components and motifs execution way, and the one-fourth and global types in terms of design divisions (number of knots between 20-45). Designs commonly used in these carpets include ship anchor, pergola, Quranic frame of Paveh Mosque, Berchluark, Taranja curtain of Paveh Mosque, samovar, bergamot of Lanjab, fusion, two flowers of Akbar Abad, altar vase, hunting ground, Hossein Abad Keliai, Seyed Abdullahi, one-bergamot Kiveh Nani, one-flower, skewer, Dargol, armband, combination, and coffee tray. Also, the most commonly used colors in these carpets were crimson, cream, pink, lacquer, blue, green, and gray. The most common sub-patterns used in these carpets were also included turtle, mirror, lamp, small flower and sparrow (in the place of bergamot), bear, handkerchief and salt shaker (in the place of Lachak), and pond (in the place of texture). It seems that the contemporary carpets of Kermanshah, which are mainly found in the area of Songhar Keliai, have a high originality in terms of color; however, due to the proximity of other important cities in the field of carpet weaving (such as Bijar or Sanandaj), there exist some non-original designs and patterns in return. Knowledge of the results of this study can be useful for administrative and production organizations related to carpets to produce the best and original quality carpets in Kermanshah.

تبلیغات