اعتبارسنجی الگوی رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی البرز (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی پیشایندها و پسایندهای رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی می باشد.روش شناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران وکارکنان دانشگاه علوم پزشکی البرز است. حداقل حجم نمونه طبق فرمول کوکران 203 نفر برآورد گردید و در نهایت همین تعداد پرسش نامه ،مع آوری و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده شده است. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت و روایی صوری و محتوای با نظر استاد راهنما و روایی سازه نیز مورد بررسی و تایید قرار گرفت. همچنین تجزیه وتحلیل داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و Smart PLS4 صورت گرفته است.یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که خلق ارزش بر رهبری تحول دیجتال تاثیر مثبت و معنی داری دارد و رهبری تحول دیجتال ، تصمیم گیری و چالش های دیجیتال بر استراتژی سازمان تاثیر مثبت و معنی داری دارد. و رهبری تحویل دیجیتال بر یادگیری تاثیر مثبت و معنی داری دارد.بحث و نتیجه گیری: در عصر تحول دیجیتال، صنعت آموزش نیز به شدت تحت تأثیر فناوری ها قرار گرفته است. در اثر این رشد پر سرعت در بخش های آموزش، دانشگاه ها به طور فزاینده ای دیجیتالی می شوند.Validation of the leadership model of digital transformation in the education of Alborz University of Medical Sciences
Introduction: The purpose of this research is to identify the antecedents and consequences of digital transformation leadership in the education of the University of Medical Sciences.
research methodology: This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of method. The statistical population of the research includes all managers and employees of Alborz University of Medical Sciences. The minimum sample size was estimated to be 203 according to Cochran's formula, and finally the same number of questionnaires were collected and analyzed. In this research, a questionnaire was used to collect information. Reliability was checked using Cronbach's alpha coefficient, and content and form validity were checked and confirmed by the supervisor's opinion and construct validity. Also, the obtained data were analyzed using SPSS and Smart PLS4 statistical software.
Findings: The results showed that value creation has a positive and significant effect on digital transformation leadership, and digital transformation leadership, decision-making and digital challenges have a positive and significant effect on the organization's strategy. And digital delivery leadership has a positive and significant impact on learning.
Conclusion: Discussion and conclusion: In the age of digital transformation, the education industry has also been heavily influenced by technologies. As a result of this rapid growth in education sectors, universities are becoming increasingly digital.