ظهور قاعده «تقصیر زیان دیده در خسارت» در ماده 110 کنوانسیون حقوق دریاها (1982)
آرشیو
چکیده
قاعده «تقصیر زیان دیده در خسارت» که در حقوق بین الملل عمومی مورد پذیرش قرار گرفته، در ماده 110(3) کنوانسیون حقوق دریاها (1982) ظهور یافته است. اهمیت پذیرش مقرره مزبور به عنوان جلوه ای از قاعده «تقصیر زیان دیده» این پیامد را به دنبال دارد که در موارد ابهام یا تردید در خصوص اعمال قاعده مزبور در حقوق دریاها می توان به شرایط اعمال آن در حقوق بین الملل عمومی استناد نمود. بر اساس ماده 110(3) کنوانسیون یاد شده، اگر کشتی خارجی که در دریای آزاد مورد بازرسی کشتی جنگی قرار می گیرد، اقداماتی انجام داده که ظنّ کشتی جنگی را برانگیخته باشد، مستحق جبران خسارات نخواهد بود. مقرره مزبور در موارد مسؤولیت مشترک یا مواردی که موجودیتی غیر از زیان دیده اصلی در جایگاه خواهان حاضر است و یا هنگامی که بر اساس سایر معاهدات بین المللی، «حق بازرسی» پیش بینی گردیده است نیز قابل اعمال است. هدف این مقاله این است که قاعده «تقصیر زیان دیده در خسارت» در حقوق دریاها را مورد بررسی قرار دهد و جنبه های حقوقی آن را در این حوزه تبیین نماید.The Emergence of the Rule of "the Injured Person's Fault to the Injury" in Article 110 of Convention on the Law of the Sea (1982)
The rule of "the injured person's fault to the injury" which was accepted in public international law appears in article 110(3) of the Convention on the Law of the Sea (1982). The importance of accepting this article as a manifestation of the rule of "the injured person's fault to the injury" has the consequence that, in cases of ambiguity or doubt about the application of the principle in the law of the sea, lawyers can resort to the conditions of applying that in public international law. In accordance with this article, if a foreign ship which is inspected by the warship in high seas, has committed any act justifying suspicion of a warship, it shall not be compensated in case of injury. The article applies in cases of shared responsibility or cases where an entity other than the main injured is present at the claimant place or when "right to visit" is based on other international documents. The purpose of this research paper is to analyze the principle of "injured contribution to the injury" in the law of the sea and consider and explain its legal aspects in this area.