نقد و بررسی ساختار عناصر بیانی در اشعار کتاب فارسی پایه اوّل ابتدایی
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر، بر آن است با روش پژوهش کمی از نوع توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای به بررسی و تحلیل انتقادی ساختار عناصر بیانی اشعار کتاب فارسی پایه اوّل ابتدایی بپردازد تا پاسخی برای سؤالات پژوهش بیابد؛ سؤالاتی چون: شاعران شعر کودک، در استفاده از عناصر خیال تا چه اندازه به سطح فهم و درک مخاطب توجه کرده اند؟ و همچنین مؤلفان کتاب فارسی اوّل ابتدایی، در انتخاب اشعار کودکانه و خیال انگیز چه میزان به احوالات و نیازهای رشدی دانش آموزان توجه داشته اند؟ این مطالعه نشان داده است که سرایندگان شعر کودک و همچنین مؤلفان کتاب فارسی اوّل ابتدایی در توجه به روحیات مخاطب موفق عمل نموده اند و بیشترین بسامد عناصر خیال به ترتیب نماد(نمادهای ساده و قابل دسترس) و استعاره نوع دوم(تشخیص) است؛ امّا از موارد قابل انتقاد به استعاره نوع اوّل(مصرّحه یا آشکار) و وجود تشبیهات مجمل(با حذف وجه شبه) – که قاعدتاً در شعر کودک نباید وجود داشته باشند- می توان اشاره نمود."Criticism and investigation of the structure of expressive elements in the poems of the Persian book of the first grade of elementary school"
accuracy Because, on the one hand, the child poet is committed to the poetry and poetics of the work And on the other hand, she should consider the level of understanding, understanding and developmental needs of her audience (child).The current research aims to investigate and critically analyze the structure of the expressive elements of Persian poetry in the first grade of elementary school by using descriptive-analytical quantitative research method and using library resources to find answers to research questions; Questions such as: To what extent have children's poetry poets paid attention to the audience's level of understanding in using imaginary elements? Also, how much did the authors of the first elementary Persian book pay highest frequency of imaginary elements is symbol (simple and accessible symbols) and metaphor of the second type (recognition); However, among the things that can be criticized are the metaphor of the first type (explicit or obvious) and the existence of general similes (with the elimination of similes) - which should not be present in children's poetry.