آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۲

چکیده

غلط نویسی از جمله ضعف های دانش آموزان در فرایند یادگیری درس فارسی است که معمولاً در قالب درس املای فارسی به آن پرداخته می شود، اما غلط نویسی محدود به درس املا نیست؛ بلکه این ضعف یادگیری می تواند در تمام نوشتار دانش آموزان دیده می شود. دراین بین نگارش از جمله درس هایی است که همانند املا، مستقیماً با بحث نوشتار دانش آموزان در ارتباط است؛ با این تفاوت که در این درس بیش از هر چیز رعایت ساختار متنی (عنوان، مقدمه، بخش میانی و بخش پایانی) سنجیده می شود که همین امر سبب می شود دانش آموز چندان به بحث درست نویسی توجه نداشته باشند و همین امر می تواند سبب نمود غلط نویسی به گونه های مختلف در انشای آنها شود. به همین سبب در اینجا این مسئله مطرح می شود که غلط نویسی در درس نگارش تا چه اندازه دارای نمود است و گونه های احتمالی آن کدام است. در این پژوهش که با روش توصیفی - تحلیلی و مطالعه موردی است، کوشیده ایم که انشای 220 دانش آموز پایه نهم مدرسه دستغیب تهرانسر (منطقه 9 آموزش و پرورش تهران) از دیدگاه وجود غلط نویسی و گونه های آن بررسی شود. نتایج این پژوهش بیان می کند که غلط نویسی در انشای این دانش آموزان در چهار گونه اغلاط املایی، شناختی، دستوری و سجاوندی دیده می شود که دراین بین غلط های سجاوندی(نمود در 215 انشا) و شناختی (نمود در 28 انشا) به ترتیب بیشترین و کمترین میزان فراوانی را دارا هستند.

Four types of typos in the essays of first secondary students (the study of ninth grade male students)

Typing is one of the weaknesses of students in the process of learning Persian, which is usually addressed in the Persian spelling lesson, but typing is not limited to spelling lessons; Rather, this learning weakness can be seen in all students' writing. Meanwhile, writing is one of the lessons that, like spelling, is directly related to the discussion of students' writing; With the difference that in this lesson, compliance with the text structure is measured above all else, which causes students to not pay much attention to the issue of correct writing, and this can cause different types of wrong writing in their essays. For this reason, this issue is raised here, to what extent is wrong writing in the writing lesson and what are its possible types. In this research, which is a descriptive-analytical method and a case study, we have tried to examine the essays of 220 ninth grade students of Tehransar Dastghaib School from the point of view of the existence of wrong writing and its types. The results of this research show that typos in the essays of these students can be seen in four types of spelling, cognitive, grammatical, and grammatical errors.

تبلیغات