آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و احساس تنهایی نوجوانان در خانواده های تک والدی انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری بود. جامعه پژوهش حاضر نوجوانان دختر تک والد 16تا 18 سال که در سال 1400-1401 در مدارس شهرستان فارسان مشغول تحصیلند، تشکیل دادند. با استفاده از نمونه گیری در دسترس از مدارس این شهرستان، یک مدرسه انتخاب شد. سپس از 31 نفر دانش آموز تک والد، 20 نفر بر اساس ملاک های ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران (2007) و پرسشنامه احساس تنهایی راسل و همکاران (1980)، بود که توسط نوجوانان در سه مرحله تکمیل شد. آموزش واقعیت درمانی در هشت جلسه یک و نیم ساعتی برای گروه آزمایش برگزار شد اما گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. داده های بدست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های بدست آمده حاکی از آن بود که آموزش واقعیت درمانی بر افزایش سرمایه روان شناختی و مؤلفه خودکارآمدی، امیدواری و خوش بینی آن و همچنینی کاهش احساس تنهایی مؤثر بوده واین تأثیر تا مرحله پیگیری پایدار مانده است. از نتایج پژوهش حاضر می توان جهت یاری رساندن به نوجوانان تک والدی در راستای افزایش سرمایه روانشناختی و کاهش احساس تنهایی آنها استفاده کرد.

The Effectiveness of Reality Therapy on Enhancing Psychological Capital and its Components, as well as Alleviating Loneliness in Single-Parent Adolescent Girls

Purpose: This study aimed to ascertain the effectiveness of reality therapy in psychological capital and loneliness among girl adolescents within single-parent families. Method: Employing a semi-experimental design encompassing pre-test, post-test, and follow-up assessments, the research focused on adolescent girls aged 16 to 18 from single-parent families in the Farsan district during the years 2021-2022. Through a availble sampling approach, one school was chosen from the district, followed by the random assignment of 20 out of 31 single-parent student participants to two groups of 10 based on predefined criteria. Data were collected using Luthans et al.'s (2007) Psychological Capital Questionnaire and Russell et al.'s (1980) Loneliness Questionnaire. These instruments were administered to adolescents in three stages. The experimental group participated in eight 90-minute sessions of reality therapy, while the control group did not receive any training. Collected data were analyzed by using repeated measure analysis of variance.Findings: according to the results reality therapy training impacted psychological capital, encompassing dimensions of self-efficacy, hope, and optimism. Furthermore, it effectively led to the reduction of loneliness, and this positive influence persisted upto the follow-up phase. The findings of this study can be used to support single-parent adolescents, aiming to enhance their psychological capital and to alleviate the experience of loneliness.Keywords: Reality Therapy, Psychological Capital, Loneliness, Single-Parent

تبلیغات