آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر اینترنت بر مسئولیت پذیری افراطی و تحریک پذیری نوجوانان دختر دارای علائم اختلال وسواسی – جبری شهر رشت در سال تحصیلی 1401- 1400 بود.روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر پایه های پنجم و ششم دارای اختلال وسواس فکری – جبری دبستان های ابتدایی شهر رشت در سال 1401-1400 بود که از میان 28 نفر به عنوان نمونه شناسایی شدند و پس از غربالگری بر اساس ملاک های ورود، 24 نفر آن ها در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایدهی شدند.گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (انفرادی) درمان شناختی – رفتاری مبتنی بر اینترنت را دریافت کردند. در این پژوهش از مقیاس وسواسی – جبری ییل براون (YBOCS)، برای غربالگری، مصاحبه بالینی برای تشخیص، نگرش مسئولیت پذیری سالکوسکیس (RAS) و پرسشنامه واکنش پذیری عاطفی استرینگز (ARI) برای پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل آزمون واریانس با اندازه گیری های مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایح پژوهش نشان می دهد درمان شناختی - رفتاری مبتنی بر اینترنت در کاهش مشکلات مسئولیت پذیری افراطی و تحریک پذیری دختران نوجوان موثر بوده است. این نتایج حاکی از آن است که استفاده از درمان شناختی رفتاری مبتنی بر اینترنت، می تواند به عنوان یک خط درمانی منجر به ارتقا خدمات درمانی برای بیماران مبتلا به وسواس گردد.

The effectiveness of Internet-based cognitive-behavioral therapy on extreme responsibility and irritability of adolescent girls with symptoms of obsessive-compulsive disorder

Purpose: The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of Internet-based cognitive behavioral therapy on extreme responsibility and irritability of adolescent girls with symptoms of obsessive-compulsive disorder in Rasht city in the academic year of 2021-2022.Method: The research method was semi-experimental and pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research included all fifth- and sixth-grade girls with obsessive-compulsive disorder in the elementary schools of Rasht in 2021-2022, who were identified as samples from among 28 people, and after screening based on the entry criteria, 24 of them They were randomly placed in two experimental and control groups. The experimental group received Internet-based cognitive-behavioral therapy for 8 sessions (individual). In this research, Yale Brown's Obsessive-Obsessive Scale (YBOCS) was used for screening, clinical interview for diagnosis, Salkovskis Responsiveness Attitude (RAS) and Strings Emotional Reactivity Questionnaire (ARI) for pre-test and post-test. The data were analyzed using the method of analysis of variance test with repeated measurements.Findings: The results of the research show that Internet-based cognitive-behavioral therapy has been effective in reducing the problems of extreme responsibility and irritability of teenage girls. These results indicate that the use of Internet-based cognitive behavioral therapy can lead to the improvement of treatment services for obsessive-compulsive patients as a line of treatment.

تبلیغات