آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

هدف از پژوهش حاضر پاسخگویی به این سؤال است که: تأثیر گردشگران ورودی یک منطقه بر تولیدو اشتغال آن منطقه و سایر اقتصاد ملی به چه میزان است؟ بدین منظور جدول داده-ستانده ملی سال 1395 منتشرشده توسط مرکز آمار ایران بر اساس روش سهم مکانی تعمیمیافته SFLQ در بیست بخش و برای دو منطقه استان یزد و سایر اقتصاد ملی تهیه شده است. سپس میزان اثربخشی گردشگری داخلی استان یزد مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که با ورود گردشگران داخلی به استان یزد در سال 1395، تولید استان به میزان 75/4085 میلیارد ریال و اشتغال استان معادل 85/271 نفر افزایش یافته است. علاوه بر این ورود گردشگران داخلی به استان یزد در اقتصاد ملی به میزان 89/45 میلیارد ریال تولید و 3/146 نفر شغل ایجاد کرده است. همچنین نتایج بیانگر آن است که بخش های «سایر خدمات»، «حمل ونقل» بیشترین اثربخشی تولید و اشتغال ناشی از ورود گردشگران داخلی را داشته اند. سرانجام با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر می توان استنباط کرد که با شناسایی جایگاه و میزان اثر بخشی مناطق گردشگری، امکان اجرای برنامه ریزی های مناسب فراهم خواهد شد که این امر به طور خودکار منجر به توسعه سایر بخش های این صنعت نیز خواهد شد.طبقه بندی JEL: C22، D63

The Economic Effects of the Domestic Tourists In Yazd Province (Regional Input-Output Model)

The purpose of this research is to answer the following question:What is the impact of tourists in a region on the production and employment of that region and other national economies? For this purpose, the national input-output table of 2015 published by Central Bank has been prepared based on the generalized spatial share method of SFLQ in twenty districts and for two regions of Yazd province and other national economies. Then, the effectiveness of domestic tourism in Yazd province has been investigated. The results of the current research indicate that domestic tourists in Yazd province in 2015, the production of the province increased by 989 billion Rials and the employment of the province increased by 10,101 people. In addition, the arrival of domestic tourists in Yazd province has generated 1611 billion Rials in the national economy and created 48636 jobs. Also, the results show that "other services" and "transportation" sectors have the most effective production and employment due to the arrival of domestic tourists. By identifying the location and effectiveness of tourism areas, it will be possible to implement appropriate planning, which will automatically lead to the development of other sectors of this industry.

تبلیغات