آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

مصرف خصوصی به عنوان باثبات ترین و مهمترین جزء تولید ناخالص داخلی محسوب شده و نقش مهمی در اقتصاد ایفا می کند. براساس نظریه های مصرف، چگونگی شکل تابع مصرف در کوتاه مدت و بلندمدت موجب تغییر ضرایب فزاینده کلان می شود؛ که این امر به نوبه خود بر نحوه اثرگذاری سیاست های کلان بر متغیرهای کلان اقتصادی موثر است. در این راستا، در پژوهش حاضر سعی شده است با استفاده از داده های سری زمانی اقتصاد ایران طی سال های 1976-2020، فرضیه الگوی مصرف چرخ دنده ای دوزنبری مورد آزمون تجربی قرار گیرد. برای این منظور، از سه روش؛ مدل خودرگرسیونی با وقفه های توزیع شده، مدل میانگین گیری بیزین خود رگرسیون با وقفه های توزیع شده، روش یادگیری عمیق ماشینی )حافظه طولانی کوتاه مدت( استفاده شده است. نتایج به دست آمده از هر سه روش نشان می دهد که این فرضیه در ایران سازگار نیست. به بیان دیگر، شواهد تجربی تحقیق نشان می دهد برخلاف نظریه دوزنبری، شیب تابع مصرف در کوتاه مدت بیشتر از شیب تابع بلندمدت بوده و ضرایب فزاینده سیاست های مدیریت تقاضا در کوتاه مدت بیشتر از بلندمدت است. این نوع الگوی رفتاری مصرفی خانوارهای ایرانی را می توان رفتار احتیاطی نامید.طبقه بندی JEL :E21, C11, E2,C5

Investigating the Duesenberry's ratch effect hypothesis in Iran using three approaches: ARDL, BMA_ADL and LSTM

Consumption as the most stable variable of GDP, plays an important role in the economy. According to consumption theories, the form of the consumption function in the short and long run changes the coefficients of macro-variables multiplier, This has an effect on how macro policies affect economic variables. In this regard, in the present study, an attempt has been made to empirically test the hypothesis of the ratch effect of Duesenberry consumption using annual time series data of the Iranian economy during the period 1976-2020. For this purpose, the Autoregressive Distributed Lag (ARDL), BMA_ADL and deep learning method LSTM (Long short term memory) has been used. results indicate that this hypothesis is not consistent for Iran. In other words, empirical evidence shows that, contrary to Dusenberry's theory, the slope of the consumption function in the short term is higher than the slope of the long-run function. As a result, the Multiplier coefficient of demand management policies in the short run is more than the long run. This pattern of consumption behavior can be called the precautionary behavior of households, which originates from Iran's economic conditions.

تبلیغات