چکیده

قیادت، به معنای بهم رسانیدن زنان و مردان به یکدیگر به منظور انجام اعمال جنسی نامشروع از جمله زنا یا لواط و مطابق برخی از نظرات، مساحقه است. دستگاه تقنینی کشور ایران با پذیرش مبانی و احکام شریعت اسلام، در مواد 242 و 243 قانون مجازات اسلامی مصوّب 1392، به جرم انگاری قوّادی به طور عام پرداخته است. حال پرسش اصلی این مقاله، آن است که آیا اساساً ارتکاب این رفتار از نظر مقنن کشور ایران علاوه بر فضای حقیقی، در فضای مجازی نیز جرم می باشد یا خیر؟ به نظر می رسد از باب مبانی فقهی، اطلاق معانی و مفاهیم آیات و روایات موجود در خصوص انجام قوّادی و همچنین وجود ادله عقلی به عنوان مهم ترین دلیل فقهی در این زمینه، انجام عمل قیادت به هر شکل و در هر فضایی را مذموم و قبیح تلقی کرده است. از باب مبانی حقوقی نیز، دلایلی همچون اطلاق و عمومیت لفظ «بهم رسانیدن» در ماده 242 قانون مجازات اسلامی مصوّب 1392 و قابلیت تحقّق عناصر سه گانه جرم در فضای مجازی و در کنار آن، جرم انگاری ارتکاب جرایم موضوع قانون مجازات اسلامی به وسیله سامانه های الکترونیکی به موجب ماده 52 قانون جرایم رایانه ای مصوّب 1388، همگی دلالت بر امکان جرم انگاری این رفتار را در فضای مجازی را دارند.

Basics of Criminalizing Hawkers in Cyber Space

Leadership means bringing men and women together in order to perform illicit sexual acts, such as adultery or sexual intercourse, and according to some opinions, mashakah. By accepting the foundations and rules of Islamic Sharia, the legislative body of Iran, in articles 242 and 243 of the Islamic Penal Code approved in 2013, has criminalized panhandling in general. Now, the main question of this article is whether or not committing this behavior is basically a crime in the virtual space as well as in the real world according to the Iranian legislature. It seems that in terms of jurisprudential foundations, the application of the meanings and concepts of the existing verses and traditions regarding the practice of qawwadi, as well as the existence of intellectual evidence, as the most important jurisprudential reason in this field, the practice of leadership in any form and in any space is considered reprehensible and reprehensible. Is. In terms of legal foundations, reasons such as the application and generality of the word "disruption" in Article 242 of the Islamic Penal Code approved in 2013 and the ability to verify the three elements of the crime in cyberspace and, besides, the criminalization of committing crimes subject to the Islamic Penal Code by means of electronic systems According to Article 52 of the Law on Computer Crimes approved in 2018, all of them indicate the possibility of criminalizing this behavior in cyber space.

تبلیغات