The Relationship among Language Teacher Immunity, Reflective Teaching, and Work Motivation in EFL Context (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
Teachers have the power to change their students' lives for the better, therefore teachers should be armed with some skills to be effective. Reflective teaching as one of these skills empowers teachers to observe and evaluate themselves. Although research on reflective teaching has a long tradition, little is known about whether it could be a significant predictor of language teacher immunity and work motivation as two important factors determining the success or failure of teachers, particularly in English as a Foreign Language (EFL) context. Thus, the present study aimed at examining the possible association among reflective teaching, language teacher immunity, and work motivation through path analysis. To this end, English Language Teacher Reflective Inventory (ELTRI), Language Teacher Immunity Instrument (LTII), and Multidimensional Work Motivation Scale (MWMS) were administered to 320 Iranian EFL teachers. Data analysis revealed that teachers with higher reflective teaching practices are more immunized and motivated. Moreover, the significant role of language teacher immunity on work motivation was discovered. The implications of the present study may shed new light on the significance of incorporating reflective approach into teacher development programs as a core subject.رابطه بین مصونیت معلم ، تدریس تامل گرایانه و انگیزه کاری در محیط آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
معلمان این توانایی را دارند که زندگی دانش آموزان خود را به سمت بهتر تغییر دهند، بنابراین معلمان باید به مهارت هایی مجهز شوند تا اثربخش باشند. تدریس تامل گرایانه به عنوان یکی از این مهارت ها، معلمان را قادر می سازد تا خود را مشاهده و ارزیابی کنند. اگرچه تحقیق در مورد تدریس تامل گرایانه دارای پیشینه ی طولانی است، اطلاعات کمی در مورد اینکه آیا می تواند پیش بینی کننده تعیین کننده ای برای ایمنی معلم زبان و انگیزه کاری به عنوان دو عامل مهم و تعیین کننده ی موفقیت یا شکست معلمان به ویژه دربافت زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) باشد یا خیر. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط احتمالی بین تدریس تامل گرایانه، مصونیت معلم زبان و انگیزه کاری از طریق تحلیل مسیر انجام شد. برای این منظور، پرسشنامه تدریس تامل گرایانه معلم زبان انگلیسی (ELTRI)، ابزار ایمنی معلم زبان (LTII) و مقیاس انگیزه کاری چند بعدی (MWMS) برای 320 معلم زبان انگلیسی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که معلمان با شیوه های تدریس تامل گرایانه ی بالاتر، مصونیت و انگیزه بیشتری دارند. علاوه بر این، نقش مهم ایمنی معلم زبان بر انگیزه کاری کشف شد. یافته های مطالعه حاضرمی تواند افق جدیدی را بر اهمیت گنجاندن رویکرد تامل گرایانه در برنامه های توسعه معلم به عنوان یک موضوع اصلی بگشاید.