چکیده

آزادی واژه مقدسی است که ذهن انسان از نخستین روز آفرینش با آن آشنایی دارد. اصولاً زندگی باید با آزادی همراه باشد. زندگی بدون آزادی، زیبایی، جاذبه و امیدآفرینی ندارد، مفهوم آزادی، همان رهایی از قیدوبندهای ناروا با کاربردهای گوناگون است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی قصد دارد گستره آزادی را در تئوری و عمل به چالش کشیده و چشم انداز دو تمدن غرب و اسلام را در این مقوله در ترازوی نقد بسنجد. برای این امر درصدد پاسخ به این سؤالات است که اولاً، جایگاه آزادی در حقوق غرب کجاست؟ ثانیاً، نظر اسلام و همچنین فقهای معاصر به ویژه امام خمینی (ره) در مورد آزادی چیست؟ ثالثاً، وجوه اشتراک و افتراق دو تمدن غرب و اسلام در مورد اصل آزادی کدم اند؟ یافته ها نشان می دهد اصل آزادی، در هر دو نظام حقوقی به عنوان یکی از حقوق حیاتی بشریت محترم شمرده شده است. بااین وجود، دیدگاه اسلام نسبت به آزادی به لحاظ اهتمام به ابعاد معنوی انسان در کنار ابعاد مادی آن، خیلی مترقی تر از دیدگاه حقوق بین الملل است که صرفاً به بعد مادی انسان توجه دارد.

The study of freedom in international Law and Islam with an approach to Imam Khomeini thought

Freedom is a sacred word that the human mind has been familiar with since the first day of creation. basically, life should be accompanied by freedom. Life without freedom has no beauty, attraction and hope. The concept of freedom is freedom from unjust restrictions with various applications. The current research aims to challenge the extent of freedom in theory and practice with descriptive-analytical method and to measure the perspective of the two civilizations of the West and Islam in this category on a critical scale. For this purpose, it seeks to answer these questions: First, where is the place of freedom in western law? Secondly: What is the opinion of Islam and contemporary jurists, especially Imam Khomeini, about freedom? Secondly: What are the similarities and differences between the two civilizations of the West and Islam regarding freedom? The findings show that the principle of freedom has been respected as one of the vital rights of humanity in both legal systems. Nevertheless, Islam's view of freedom is much more progressive than that of international law, which is concerned only with the material dimension of man, in terms of paying attention to the spiritual dimensions of man in addition to its material dimensions.

تبلیغات