چکیده

یکی از مهم ترین برنامه های فرهنگی، هنری و تربیتی که هر سال باید در آموزش و پرورش پیگیری و اجرا شود سرود همسُرایان فجر انقلاب اسلامی ایران است. در قسمت هایی مختلف از این سرود ملی و مذهبی، به دلاوری ها و پاسداری های شهدای انقلاب اسلامی ایران اشاره شده است. این فعالیت مدرسه ای، همان طور که از نامش پیداست سرودی به شکل اجرای گروهی است که باید در روز 22 بهمن، به صورت زنده اجرا شود و این کار نیاز به برنامه ریزی، دقت، زمان، هزینه و صدالبته هماهنگی و تلاش کلیه مسئولین اجرایی دارد که مهم ترین آن ها مربیان پرورشی و سپس دانش آموزان هستند. شرایط اولیه نشان داد که متأسفانه دانش آموزان نسبت به این مهم بی تفاوت بودند در بررسی های صورت گرفته از طریق پرسش و پاسخ، پرسش نامه و مصاحبه با دانش آموزان از دلایل بی انگیزگی آن ها آگاهی کسب شد که مهم ترین آن ها عبارت اند از: عدم وجود مربی پرورشی به تعداد کافی در مدارس موردنظر، مشکلات سیستم های صوتی، عدم اطلاع از اهمیت و تأثیر سرود همسُرایان فجر، عدم مشارکت عوامل اجرایی مدرسه، عدم وجود سرودهای مناسب و نزدیک از نظر محتوا و هم آهنگ با سرود همسُرایان فجر. درنهایت پس از انجام اقدامات مناسب در مدرسه نظیر برنامه ریزی زمانی دقیق، تشکیل ستاد اجرایی سرود همسُرایان فجر، تهیه امکانات لازم و کافی، تأکید بر حضور حداکثری عوامل و انجام تمرینات منظم و کلاس های آموزشی مرتبط با سرود همسُرایان فجر، دانش آموزان نسبت به اجرای سرود همسُرایان فجر انقلاب اسلامی ایران، علاقه مند شدند و میزان کارآیی و اثربخشی آن تا حد قابل ملاحظه ای در جهت اشاعه فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت که از مضامین اصلی این سرود است، افزایش پیدا کرد.

The method of making students interested in the culture of resistance, sacrifice and martyrdom by using the cultural, artistic and educational activities of the school (case example: Hamsorayan's anthem of Fajr of the Islamic Revolution of Iran)

One of the most important cultural, artistic and educational programs that should be followed up and implemented every year in education is the hymn of the singers of Fajr of the Islamic Revolution of Iran. In different parts of this national and religious anthem, the bravery and protection of the martyrs of the Islamic Revolution of Iran have been mentioned. This school activity, as its name suggests, is a hymn in the form of a group performance that must be performed live on 22 Bahman (Februray11), and this work requires planning, accuracy, time, cost, and of course, the coordination and efforts of all executive officials. The most important of them are the educators and then the students. The initial conditions showed that, unfortunately, the students were indifferent to this matter. In the investigations conducted through questions and answers, questionnaires and interviews with the students, we learned about the reasons for their lack of motivation, the most important of which are: the absence of a teacher. Sufficient education in the schools in question, problems with sound systems, lack of knowledge about the importance and impact of Fajar Hamsorayan hymns, lack of involvement of the school's executive staff, lack of suitable and close hymns in terms of content and in tune with Fajr Hamsorayan hymns. Finally, after taking appropriate measures in the school, such as: accurate time planning, formation of the executive headquarters of Hamsorayan Fajr hymn, provision of necessary and sufficient facilities, emphasizing the maximum presence of agents and conducting regular exercises and training classes related to Fajr Hamsorayan hymn, students The singers of Fajr of the Islamic Revolution of Iran became interested in the performance of the anthem, and its efficiency and effectiveness increased to a considerable extent in the direction of spreading the culture of resistance, sacrifice and martyrdom, which are the main themes of this anthem.

تبلیغات