چکیده

شناخت ناکافی درباره رابطه کودکان با رسانه ها و فقدان راه حل های علمی برای بالا بردن توانایی کودکان در درک و شکل دادن به این رابطه ناشی از کمبود یا نبود مطالعات علمی مختص این موضوع با تمرکز بر رده های سنی کودکان و تأکید زیاد بر عدم مزایای رابطه رسانه کودک در ادبیات پژوهشی است. به طور مشخص نوع ارتباط و چگونگی تعامل کودکان با رسانه های نوین روشن نیست و شناختی درباره اینکه کودک به چه دلیل و با چه اهدافی به استفاده از گوشی هوشمند روی می آورد، وجود ندارد. تجربه همه گیری کووید 19 اهمیت استفاده از رسانه های نوین برای اهداف مختلف آموزشی، سرگرمی و برقراری ارتباط را برجسته ساخت. هرچند که اکنون همه گیری ویروس کرونا مدیریت شده ولی ممکن است باز شرایط مشابهی ایجاد شوند. لذا شناسایی و درک چگونگی فرآیند تعامل کودک با گوشی هوشمند واجد اهمیت و ضرورت است. هدف درک بیشتر چگونگی تجربه کودکان 9 تا 11 ساله از ارتباط با گوشی هوشمند است. رویکرد روش شناسی به کار گرفته شده در این پژوهش بر اساس اصول تحقیقات کیفی و روش مصاحبه نیمه ساختار یافته است. داده ها با رویکرد تحلیل مضمون و مبتنی بر نظریه استفاده و رضایتمندی تحلیل شده است. یافته ها نشان می دهد کودکان با اهداف و انگیزه های مختلفی اقدام به تعامل گوشی هوشمند می کنند. همچنین تعامل بیشتر با گوشی هوشمند می تواند باعث افزایش مهارت های رسانه ای کودکان شود.

Studying the interaction methods of 9-11 year old children with smartphones and their understanding of this

Due to the lack or absence of scientific studies about children's interaction with the media and the lack of scientific solutions to increase children's ability to understand and shape this relationship, there is inadequate knowledge in this area. Most of studies focused on children's age groups and put a strong emphasis on the lack of benefits in Media-child relationship. Specifically, the type and the way that children interact with new media are not clear, and there is no knowledge about why and for what purposes children turn to using a smartphone. Covid-19 pandemic increased new media usage by children and make it as a necessary tool for education, entertainment and communication. Although, human could overcome it, in the contemporary risk society, appearance of such condition is possible, again. So, it is important and necessary to identify and understand how children interact with smartphones. Our objective is to understand how 9-11 year old children experience their communication with smartphones. The methodological approach is qualitative research and we use semi-structured interview method far gathering data which has been analyzed by thematic analysis based on the theory of use and gratification. Children use smartphones for different goals and various motivations excite them to interact with their phones based on our findings. Also, the more interaction with smartphones, the better skills to manage media usage.

تبلیغات