بررسی نگرش دانشجو- معلّمان استان لرستان نسبت به دانشگاه فرهنگیان
آرشیو
چکیده
هدف اصلی تعریف شده در همه سازمان های آموزشی و پژوهشی همواره دستیابی به سطح مطلوبی از موفقیت و دستآورد های علمی توسط اساتید و دانشجویان بوده است و دانشگاه فرهنگیان نیز به عنوان یکی از مراکز مهم و پر بازده ، از این قاعده مستثنی نیست. لذا بررسی دیدگاه افراد ذینفع در این محیط، که دراین پژوهش دانشجویان تلقی میشوند، میتواند در راستای بهبود هر چه بهتر عملکرد این سازمان آموزشی یاری رسان باشد.این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از آنجا که در صدد توصیف میزان رضایت دانشجویان از دانشگاه فرهنگیان میاشد، توصیفی است.روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق استفاده از مقیاس کیفی با عنوان «طیف آزگود» است.این روش جهت سنجش تفکیک معنایی یا افتراق معنایی بین دو متغیر به کار می رود. بدین صورت که ابتدا ، محرک های ارائه شده به دانشجویان جهت دریافت دیدگاه آنها از دانشگاه فرهگیان که شامل مواردی چون : اساتید ، برنامه درسی ، سرای دانشجویی و کارکنان دانشگاهی بود را به دانشجویان در غالب پرسشنامه طیفی آزگود ارائه دادیم .لازم به ذکر است پایایی پرسشنامه ذکر شده با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ، 7/ بدست آمد و روایی آن نیز از طریق روایی صوری که توسط اساتید مجرب مورد بررسی قرار گرفته بدست آمده. جامعه آماری انتخاب شده عبارت بود از کلیه دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان استان لرستان که ورودی سال های ۹۶، ۹۷، ۹۸ و۹۹ بودند و تعداد آنها ۱۶۸۸ نفر گزارش شد.حجم نمونه طبق فرمول کوکران برابر با ۳۱۳ است.Investigating the attitude of student teachers in Lorestan province towards Farhangian University
Farhangian University, as one of the most important and productive centers, is no exception to this rule. Therefore, examining the views of stakeholders in this environment, who are considered students in this research, can be helpful in order to improve the performance of this educational organization as much as possible.This research is practical in terms of its purpose and is descriptive since it aims to describe the level of satisfaction of students from Farhangian University. The method of collecting information in this research is the use of a qualitative scale called "Osgood Spectrum". This method is used to measure semantic differentiation. Or the semantic difference between two variables is used. In this way, firstly, we presented the stimuli presented to the students in order to get their views on Farehgian University, which included things such as: professors, curriculum, student residence and university staff, using the Osgood spectrum questionnaire. It should be noted that the reliability The mentioned questionnaire was obtained by calculating Cronbach's alpha coefficient of 7.00 and its validity was also obtained through face validity which was examined by experienced professors. The selected statistical population consisted of all students studying in Farhangian universities of Lorestan province who entered in the years 2016, 2017, 2018 and 2019, and their number was reported to be 1688. According to the Cochran formula, the sample size is equal to 313