آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۲

چکیده

استفاده از ادبیات جهان دربرنامه درسی ایران ودرس فارسی و کتاب آن به عنوان مهمترین ابزار آموزش زبان رسمی اهمیت بسیاری دارد؛ بخصوص در دوره متوسطه که مقدمه ورود دانش آموزان به عرصه های شغلی یا ادامه تحصیل در آموزش عالی است و به سبب گسترش قابلیت ذهنی و روحی آنان در این سن کتابهای فارسی این مقطع می تواند زمینه ساز ارتباط گسترده تر ایشان با آثار برجسته ادبی و ترغیب به مطالعات بعدی باشد. علاوه بر این آشنایی با ادبیات جهان می تواند زمینه ساز آشنایی دانش آموزان با اندیشه ها و مضامین شاهکارهای ادب جهان شود. از این رو پژوهش پیش رو در تلاش است که به روش تحلیلی –توصیفی به بررسی محتوایی نمونه های ادبیات جهان مندرج در کتابهای فارسی این دوره بپردازد و نشان دهد که آثارمندرج در این کتابها دارای چه محتوایی می باشد و نتایج به دست آمده از بررسی پژوهشگر حاکی از آن است که مضامین و محتوای استفاده شده در آثار گزیده ی ادبیات جهان بیشتر به مبانی اخلاقی، خودسازی، عشق و محبت، ادب پایداری، آوارگی و مبارزه با ظلم و ستم اختصاص دارد

Review of world literature in secondary Persian books of 1399-1400 in terms of content and rhetoric

In the curriculum of Iran, the Persian lesson and its book are very important as the most important means of teaching the official language; Especially in the middle school period, which is the prelude to the entry of students into career fields or continuing their studies in higher education, and due to the expansion of their mental and spiritual ability at this age, Persian books of this stage can be the basis for their wider connection with outstanding literary works and encouragement to study. Be the next In addition to this, familiarity with world literature can become the basis for students' familiarity with the thoughts and themes of world literary masterpieces. Therefore, the current research is trying to analyze the content of the examples of world literature included in the Persian books of this period and show what content the works included in these books have and the styles and arrays What is the literature used in them? The results obtained from the researcher's investigation indicate that the themes and content used in selected works of world literature are mostly dedicated to moral foundations, self-improvement, love and affection, sustainability politeness, displacement and fighting oppression

تبلیغات