تحلیل اصول تعلیمی برآمده از قصه ی حضرت موسی و خضر
آرشیو
چکیده
بی تردید، بهره گیری از اصول تعلیم و تربیت قرآنی به عنوان یکی از زمینه های ارتقای معنویت و راه کاری مقابله با سبک زندگی غربی دارای اهمیت است. قرآن کریم در خلال قصه های مختلف، بار ها از اصول تعلیمی سخن به میان آورده؛ از جمله در قصه ی همراهی حضرت موسی با حضرت خضر. این داستان، حاوی اصول تعلیمی ارزشمندی است که در نظام آموزشی بسیار کاربرد دارد. این نوشتار که با هدف دستیابی به اصول تعلیمی برآمده از این قصه و با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی تدوین یافت، در پی پاسخ به پرسش است که: اصول تعلیمی برآمده از داستان حضرت خضر و موسی چیست؟ مهم ترین نتیجه ای که از انجام این پژوهش به دست آمده این است که این قصه، آمیخته با اصول تعلیمی متعددی همچون: اصل آمادگی، اعتماد؛ اطاعت پذیری، قانون مداری، حق پذیری، تدریج، مداومت، تشویق و تنبیه می باشد؛ و این اصول به سه دسته قابل تقسیم می باشند: اصول تعلیمی مشترک بین معلّم و متعلّم، اصول تعلیمی خاص متعلّم، و اصول تعلیمی خاص معلّم.Analysis of Educational Principles Derived from the Story of the Prophet Moses (PBUH) and the Prophet Khizr (PBUH)
Undoubtedly, it is important to use the principles of Quranic education as one of the fields of improving spirituality and coping with the western lifestyle. The Holy Quran has repeatedly mentioned educational principles in various stories; Including in the story of the companionship of the Prophet Moses (PBUH) with the Prophet Khizr (PBUH). This story contains valuable educational principles that are widely used in the educational system. This article, which was compiled with the aim of obtaining educational principles derived from this story and using the descriptive-analytical method, seeks to answer the question: What are the educational principles derived from the story of the Prophet Khizr (PBUH) and the Prophet Moses (PBUH)? The most important result obtained from this research is that this story is mixed with several educational principles such as: preparation, trust, obedience, rule of law, acceptance of rights, gradualness, persistence, encouragement and punishment; And these principles can be divided into three categories: shared educational principles between teacher and student, specific educational principles of the student, and specific educational principles of the teacher.