بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و ابن عاشور پیرامون سیاق آیه ی تطهیر
آرشیو
چکیده
سیاق آیه ی تطهیر از جمله موارد اختلاف میان علامه طباطبایی و ابن عاشور محسوب می شود، در این مقاله با استفاده از منابع تفسیری و بهره وری از روش توصیفی _ تحلیلی به این سؤال جواب داده شد که تفاوت بهره وری علامه طباطبایی و ابن عاشور در استفاده از سیاق آیه ی تطهیر چیست؟ از مطالب بیان شده این نتیجه به دست آمد که علامه طباطبایی در تفسیر آیه ی تطهیر، برخلاف باور ابن عاشور، سیاق برآمده از خود آیه و شواهد روایی را بر سیاق آیه با آیات قبل و بعد مقدم می دارد؛ ازاین رو آیه ی تطهیر را هم سیاق با آیات قبل و بعد نمی داند. ضمناً از بررسی آیات قبل و بعد به دست می آید که آیه ی تطهیر، مستقل از آیات گذشته نازل شده است، زیرا آیات قبل و بعد آن، اشاره به دستورات الهی در خطاب به همسران پیامبراکرم دارند، و پیامبر مأمور شدند که آن ها را به آنان ابلاغ کند؛ ضمناً از شواهد روایی می توان نتیجه گرفت که خداوند متعال عصمت و پاکی را فقط در حق پنج تن آل عبا اراده کرده است.A Comparative Study of the Views of Allameh Tabatabai and Ibn-e Ashour on the Context of the Purification Verse
The context of the Purification Verse is considered to be one of the cases of disagreement between Allameh Tabatabai(May God Have Mercy on Him) and Ibn-e Ashur. In this article, using descriptive and analytical method, the question was answered: What is the difference in the productivity of the use of the context of the Purification Verse by Allameh Tabatabai(May God Have Mercy on Him) and Ibn-e Ashur? From the stated contents, it was concluded that Allameh Tabatabai (May God Have Mercy on Him) in his interpretation of the Purification Verse, contrary to Ibn-e Ashur’s belief, puts the context of the verse itself and the narrative evidence before the context of the verse with the preceding and following verses; Therefore, he does not consider the Purification Verse in the same context as the verses before and after. In addition, by examining the verses before and after it, it is found that the verse of purification was revealed independently of the previous verses, because the verses before and after it refer to the divine commands addressed to the wives of the Holy Prophet (PBUH), and the Prophet (PBUH) was assigned to convey the commands to them; In addition, from the narrative evidence, it can be concluded that the Almighty God willed infallibility and purity only for the five people of Al-Abba (PBUT).