چکیده

رویکرد اجتماع محور در راستای توسعه محلی اقدامی است که در سال های اخیر از سوی دولت در راستای توانمند سازی و توسعه محلات حاشیه نشین و کم برخوردار، در دستور کار قرار گرفته است. شناسایی سرمایه های اجتماعی و ارتقای اعتماد اجتماعی از طریق ارتباط با شبکه قدرت محلی و شناسایی بازیگران اصلی محله، حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد در محله و ایجاد نهادهای محلی به ویژه در بخش زنان و جوانان و نوجوانان، گروه های هنری، ورزشی و ارتقای آگاهی و مطابه گری آنان از جمله اقدامات در حوزه ظرفیت سازی و نهادسازی به شمار می رود. تحقیق حاضر، از جنبه هدف، در زمره تحقیقات توسعه ای و کاربردی قرار می گیرد و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی است. با توجه به ماهیت و نوع موضوع مورد مطالعه، گردآوری اطلاعات بر مبنای روش کتابخانه ای و اسنادی بوده است.نتایج تحقیق نشان می دهد پیاده سازی رویکرد اجتماع محور، تحقق توسعه محلی را ممکن می سازد.

A model of policy development with a community-oriented approach in line with local development

The community-oriented approach in the direction of local development is an action that has been put on the agenda by the government in recent years in order to empower and develop marginalized and underprivileged neighborhoods, identifying social capital and promoting social trust through connection with the power network. local and identifying the main players of the neighborhood, supporting the activities of non-governmental organizations in the neighborhood and creating local institutions, especially in the women and youth and adolescent sectors, artistic and sports groups and promoting their awareness and responsiveness, including actions in the field of capacity building and institution building Are.The current research, in terms of the goal, is classified as developmental and applied research, and its method is descriptive-analytical. According to the nature and type of the subject under study, the collection of information was based on the library and documentary method. The research results show that there is a direct relationship between the implementation of the community-oriented approach and the realization of local development.

تبلیغات