نسبت «امام شناسی» و «نفس شناسی» در اندیشه هانری کربن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هانری کربن فیلسوف و پژوهشگر غربی، در پی معنویتی است که بتواند گشودگی به ساحت عالم قدس را در همه زمان ها و مکان ها حفظ کند.تعقیب این دغدغه سبب آشنایی او با معنویت و اندیشه شیعه می شود. یکی از مزیت های فکر شیعی برای کربن اهمیت امام شناسی در بحث «نفس شناسی» است. هدف اصلی این پژوهش،تحلیل و بررسی این مسئله است که از نظر هانری کرین چه نسبتی بین «نفس شناسی» و «امام شناسی» وجود دارد. به این منظور ابتدا چرایی ضرورت شناخت امام برای شناخت حقیقت نفس مطرح و سپس چگونگی این نسبت را بررسی شده است؛ کربن معتقد است که نفس دارای دو بعد زمینی و آسمانی است و برای اتصال این دو بعد به یکدیگر نیازمند یک راهنماست. او این راهنما را معادل امام در اندیشه شیعی می داند و تأکید می کند که صورت ظاهری و حضور جسمانی امام برای کسب معرفت و معنویت موضوعیت ندارد، بلکه آنچه مهم است شناخت حقیقت و باطن امام به مثابه مظهر و صورت راهنمای باطنی در مسیر نفس شناسی است. کربن ضرورت امام و تلاش برای شناخت باطن و حقیقت امام را از این جهت می داند که سبب شناخت مراتب وجودی و باطن نفس سالک می شود.The relationship between Imamology and Self-Knowledge in Henry Corbin's though
Henry Corbin, a Western philosopher, is looking for an original spirituality that can maintain openness to the sacred world in all times and places. Pursuing this concern makes him familiar with Shi’a, and he finds Shiite spirituality and thought compatible with his worldview. One of the advantages of Shiite thought for Corbin is the soul studies. He believes that man, as a seeker, should go through the stages of passage according to his existential capacity in order to reach his inner truth. He emphasizes that reaching the inner truth is done through knowing the soul. Henry Corbin believes that the soul has two dimensions, earthly and heavenly, and to connect these two dimensions, a guide is needed. He considers this guide to be equivalent to Imam in Shiite thought, and emphasizes that the appearance and physical presence of the Imam is not relevant for acquiring knowledge and spirituality, but what is important in the path of self-knowledge is to know the truth and inner nature of the Imam as a manifestation and form of an inner guide. Corbin considers the existence of Imam and the effort to know the truth of the Imam necessary since it leads to the knowledge of the existential levels and the interior of the soul of the seeker.