جایگاه زنان در آپوکریفای اعمال رسولان از چشم انداز زنانه نگر
آرشیو
چکیده
اخیرا در مطالعات فمینیستی، بابی جدید برای بازنگری متون دینی و الهیات در چشم اندازی زنانه نگر گشوده شده است. الهیدانان فمینیست، در عین توجه به متون رسمی ادیان، به بحث درباره ی متونی می پردازند که از سوی جامعه ی دین دار، معتبر دانسته نمی شود. بدین سان در سنت مسیحی، مجموعه ای پنجگانه موسوم به آپوکریفای اعمال رسولان توجه الهیدانان فمینیست را به خود معطوف کرد. نگارش این متون را در سه سده نخست مسیحیت می دانند و در بیان دغدغه ی نخبگانی در خصوص نحوه ی حضور زنان در جامعه ی دینی، نکاتی منحصر به فرد و کاملا متفاوت با سایر متون مشابه را دربردارد. هدف از این پژوهش آن است که بتوان به تصویری روشن از گفتمان نادیده گرفته شده در سال های آغازین و شکل گیری مسیحیت رسمی رسید و بدین ترتیب به این پرسش پاسخ داد که آیا بر اساس متون دیگر، زنان در سده های نخستین مسیحیت پیوسته تحت انقیاد ساختار مردسالانه بوده اند یا خیر. از این رو، در پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی شخصیت زنان مطرح شده در این متون از منظر فمینیستی پرداخته شده است و به این نتیجه دست می یابد که این متون زنان را در دو وجه قربانی قهرمان به تصویر کشیده اند.The Position of Women in the Apocryphal Acts of Apostles from feminist perspective
Recently, in feminist studies, a new Field has been opened in the revision of religious texts and theology in a feminist perspective. Feminist theologians not only examine the canonical texts of religions, but also discuss texts that are not considered valid by the religious community today. In the Christian tradition, too, a fivefold collection called the Apocryphal of the Acts of the Apostles caught the attention of feminist theologians. These texts which are Written in the first three centuries of Christian history reflect the concerns of elites about the presence of women in the religious community, which contains unique points from other similar texts. The purpose of this study is to provide a clear view of the discourse ignored in the early years and the formation of canonical Christianity, thus according to other texts answering the question of whether, women in the first centuries of Christianity were constantly subjugated in the masculine structure or not. Therefore, in the present study, a descriptive-analytical method examines the personality of women in these texts from a feminist perspective and concludes that these texts portray women in two aspects: victim-hero. It is worth mentioning that both aspects should be discussed from different dimensions to reveal its unseen angles.