تحلیل تطبیقی نوع نگرش به جهان هستی در چگونگی اثبات و ارتباط خدا با ما سوی الله در فلسفه مشایی، صدرایی و عرفان نظری
آرشیو
چکیده
تحلیل تطبیقی نوع نگرش به جهان هستی در چگونگی اثبات و ارتباط خدا با ماسوی الله در فلسفه مشایی،صدرایی و عرفان نظری چکیده: پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی تطبیقی به تطوّر فکری و تحلیل بسترهای ظهور براهین متنوّع فلسفی در اثبات ذات حق و تأثیر آن در تبیین کیفیت ارتباط خدا با ماسوی الله در فلسفه مشایی ، صدرایی و عرفان نظری پرداخته است.دار هستی در عین اینکه یک حقیقت است اما در مقام شناخت، تفسیرهای متعددی از سوی فلاسفه و عرفا صورت گرفته است. بر هستی شناسی مشایی، تحقّق ماهیات و تکثّر اشیاء حاکم است و هیچ سنخیتی بین ذات واجب الوجود با سایر اشیاء وجود نداشته اما در عین حال همه اشیاء تحت إحاطه خداوند بوده و در حدوث و بقائشان به حق نیازمندند.در هستی شناسی صدرایی، عالم هستی دار وجود و وحدت است نه ماهیات و کثرت، و وجود یک حقیقت دارای مراتب است که أعلی مرتبه آن وجود حق تبارک وتعالی است و سایر اشیاء به اضافه اشراقی و معیّتِ قیّومیّه حق تعالی موجودند. در هستی شناسی عرفانی نه تنها ماهیت بهره ای از حقیقت ندارد بلکه خود وجود هم عاری از شدت و ضعف و تحقق مراتب است، بلکه وجود یک حقیقت شخصی است که همان ذات حق تعالی است و دارای ظهورات مختلف بوده و برخلاف فهم فلسفی، اشیاء سهمی از وجود نداشته و خداوند در عین اینکه با همه اشیاء و مظاهر است اما مبرّای از همه تعیّنات اشیاء بوده و غیر آنهاست.از دستاوردهای این پژوهش، تحلیل براهین فلسفی در اثبات ذات حق،تبیین تأثیر هستی شناسی در چگونگی ارتباط خدا با موجودات و تطبیق سه نظام فکری مشایی،صدرایی و عرفانی است.The influence of ontology on how God exists and relates to beings In the philosophy of Mashaei, Sadra and theoretical mysticism
The influence of ontology on how God exists and relates to beings In the philosophy of Mashaei, Sadra and theoretical mysticism Review: The present study with an analytical-comparative approach has dealt with the effect of ontology on how God exists and relates to beings in Peripatetic philosophy, Sadraism and theoretical mysticism. Existence is a truth, but in terms of cognition, many interpretations have been made by philosophers and mystics. There is no similarity between the obligatory essence of existence and other objects, but at the same time all objects are under the protection of God and need God in their occurrence and survival. Truth has levels, the highest level of which is the existence of the Blessed and Exalted Right, and the other levels below are the same objects that exist in addition to the enlightenment and the guardianship of the Supreme Being. It is a matter of intensity and weakness and realization of levels. Rather, it is the existence of a personal truth which is the essence of the Supreme Being and has different manifestations and contrary to philosophical understanding, objects have no share in existence and God is free from all objects and manifestations all appointments are objects and other than them.