انعکاس عقیده امامت فرقه اسماعیلیه در اشعار مؤید فی الدین شیرازی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مؤید فی الدین شیرازی به عنوان رسانه تبلیغ مذهبی فاطمیان، تلاش می کند تا در کنار آموزه های اسماعیلی با اهرم شعر، گستره حامیان مذهب اسماعیلی را افزایش دهد. اینکه او چگونه بر این مسیر گام برداشته، با بررسی توصیفی - تحلیلی اشعار می توان بدان پاسخ داد. مؤید نشان می دهد که او در بسیاری از اشعار خود با پرداختن به زوایای مختلف مسئله امامت، سعی دارد ضرورت وجود امام را اثبات کند. او در اشعار خود با انتساب فاطمیان به پیامبر و حضرت علی به صراحت آنان را خلیفه مسلمین می داند. در شعر مؤید، خلیفه فاطمی علم به باطن دارد، لذا به تأویل قرآن آگاهی داشته و توان تشخیص حق از باطل را دارد. از این رو، آنان چراغ هدایت هستند و مردم برای نجات از گمراهی و هدایت به رستگاری باید از آنان پیروی کنند؛ زیرا بر اساس عقاید اسماعیلیه، هیچ دوره ای نمی تواند خالی از امام باشد. در شعر مؤید، فاطمیان به واسطه انتساب به پیامبر و حضرت علی، پرچمدار اسلام بوده و وظیفه راهبری مسلمانان را بر عهده دارند و آیات قرآنی که در خصوص اهل بیت نازل شده، به نحوی شامل فاطمیان نیز می شود.Reflection of the Ismaili Doctrine of Imamate in the Poems of Al-Mu’ayyad fi’l-Din Al-Shirazi
Al-Mu’ayyad fi’l-Din Al-Shirazi, as a religious preacher of the Fatimids, tries to increase the followers of the Ismaili denomination with the help of poetry, along with Ismaili teachings. A descriptive-analytical study of his poems can answer the question of how he has taken this path. Al-Mu’ayyad tries to address the issue of Imamate in many of his poems and from different dimensions to prove the existence of an Imam in society. In his poems, by explicitly attributing the Fatimids to the Prophet and Imam Ali, he clearly considers them the caliphs of the Muslims. In Al-Mu’ayyad’s poetry, the Fatimid caliph has knowledge of the inside, so he is aware of the interpretation of the Qur’an and is able to distinguish right from wrong. They are the beacon and people should follow them to be saved from misguidance and be guided to salvation because according to Ismaili beliefs, no period can be empty of the Imam. In Al-Mu’ayyad’s poems, the Fatimids are responsible for leading the Islamic world and Muslims, by attributing them to the Prophet and Imam Ali. The Qur’anic verses that were revealed about the Ahl al-Bayt also include the Fatimids.