چکیده

گرفتن و دادن قرض از امور ناگزیر جامعه است و چه بسا هر انسانی بدان مبتلا می شود. امروزه بسیاری از قراردادهای قرض الحسنه ی بانک ها ، مؤسسات مالی و صندوق های خانوادگی و...، مشروط به افتتاح حساب و ماندن مقداری پول، برای مدتی نزد بانک یا صندوق است، تا پس از گذشت مدتی معین، به سپرده گذار وام داده شود. آیا چنین شرطی با توجه به اینکه اشتراط هر گونه شرطی که منفعتی برای قرض دهنده به دنبال داشته باشد، ربوی و حرام است؛ جایز است؟ در این مقاله طی یک تحقیق بنیادی، به روش کتابخانه ای و با رجوع به منابع متعدد قرآنی، حدیثی و فقهی، و با نظر به زشتی شدید ربا، انواع شرط در ضمن عقد قرض، به ویژه قرض به شرط قرض، به صورت توصیفی-تحلیلی و موشکافانه، بررسی شده و پس از بیان اینکه اشتراط منفعت مادی برای وام دهنده در ضمن عقد قرض موجب ربوی شدن قرض می شود، مسأله ی مورد بحث با توجه به آیات و روایات مورد بررسی دقیق فقهی قرار گرفته است. تا مشروعیت یا عدم مشروعیت چنین شرطی به اثبات رسد.

Loan on Condition of Return Loaning in Imamiyya Jurisprudence.

Loan taking and giving is one of the inescapable affairs of the society and a probable matter for everyone. Nowadays, many loan contracts of banks, financial institutions, family funds, and etc. are depends on opening of an account and the remaining of some money for a period of time which let the bank or fund to give a loan to depositor after passing some time. The question is that: such condition which provides benefits for loaner, a benefit that will be usury and forbidden, is permissive? This paper, through a fundamental study with the library research method by referring to various Quranic, hadith, and jurisprudential sources, considering the extreme evil effects of usury, different kinds of condition in the loan contract (especially loan on condition of return loaning), have been examined with a descriptive and analytical approach. After affirming that any benefit providing for loaner in contract make that loan contract usury, a careful jurisprudence study have been prepared to show the legitimacy or illegitimacy of such condition.

تبلیغات