آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

هدف مقاله بررسی تأثیر عادت های شکل گرفته بر رفتار مصرف کننده به تفکیک سه اثر نسل، سن و زمان (سال) با ایجاد یک سری داده های شبه ترکیبی و با استفاده از روش دیتون (1997) بود. بدین منظور، در زمینه نسل ها، 14 نسل از 1305 - 1374 و درخصوص زمان (سال)، از 1365 - 1394 (35 سال) و سن افراد نیز در بازه زمانی 16 - 72 سال بررسی شد. نتایج تحلیل اثرات نسل نشان داد که مخارج مصرفی با جوان تر شدن نسل ها روندی افزایشی دارد. همچنین، میزان اثرپذیری مخارج مصرفی جاری از وقفه 5 دوره قبل خود در طول تمامی نسل های مورد بررسی تقریبا ثابت است؛ به طوری که اختلاف بین قدیمی ترین نسل و جدیدترین آن خیلی اندک و معادل 000018/0 است. نتایج بررسی اثر زمان، نشان دهنده افزایش اثرپذیری مخارج مصرفی جاری از وقفه 5 دوره قبل خود طی 1365 - 1373 بوده؛ اما، طی دوره 1388-1374 این اثرپذیری به طور خیلی بطئی روند کاهشی و سپس، تا 1394 روند افزایشی داشته است. ازنظر اندازه تقریبی، این اثرپذیری در تمامی سال ها تقریبا ثابت بوده است. نتایج حاصل از تفکیک سنی نیز الگوی چرخه زندگی را تائید کرده است. به طورکلی، این نتیجه استنباط می شود که تغییر نسل و سن و سیاست های اقتصادی (گذر زمان) موجب نشده این عادت ها تغییر اساسی کنند؛ بنابراین، عادت های مصرفی خانوارهای ایرانی پایدار بوده است.

The Effect of Habit Formation on Consumers Behavior in Iran

In this paper, the effect of formed habits on consumer behavior was investigated by separating the three effects of generation, age and time (year) by generating a quasi-hybrid data set using the Dayton method. For this purpose, in the field of generations, 14 generations were studied from 1305 to 1995. Concerning time (year), this research investigates over 30 years from 1986 to 2020. The age of the subjects in this study ranged from 16 to 72 years. The results of the analysis of generation effects show that consumption expenditures are increasing with younger generations. The results of the study of the effect of time show the increase of households' consumption expenditure during the years 1986 to 2020 and the somewhat constant trend of the years 1995 to 2015. Results of the effects of age on consumption expenditure pattern confirmed the life cycle pattern.

تبلیغات