بررسی رابطه سواد رسانه ای والدین با سواد حرکتی دانش آموزان با توجه به جنسیت دانش آموزان (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
این تحقیق به بررسی رابطه آگاهی و اثربخشی والدین با سواد حرکتی فرزندانشان با توجه به جنسیت فرزندان می پردازد. به این منظور 100 دانش آموز (دختر و پسر) با میانگین سنی 10 تا 15 سال در منطقه شرق تهران به طور تصادفی انتخاب و از طریق جدول مورگان نمونه تعیین شد. جهت ارزیابی سواد حرکتی شرکت کنندگان از زیر سازه های مدل سواد حرکتی (شایستگی بدنی، آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت) استفاده شد. این گونه که داده های شایستگی بدنی با استفاده از آزمون رشد حرکتی درشت ویرایش سوم اولریخ جمع آوری خواهد شد. علاوه بر این، از 200 نفر از والدین این دانش آموزان خواسته می شود تا اطلاعات ثبت شده در پرسشنامه فرزندانشان را تائید کنند و همچنین پرسشنامه سواد رسانه ای را تکمیل کنند. برای اندازه گیری آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت، (ترکیب بدنی) BMI، (آمادگی هوازی) آزمون راه رفتن دویدن 540 متر، (آمادگی عضلانی) دو آزمون دراز و نشست نیم خیز و شنای سوئدی 90 درجه، (انعطاف پذیری) آزمون انعطاف پذیری بنشین و برسان، مورداستفاده قرار گرفت. همچنین به منظور ارزیابی کارکردهای حواس حرکتی از آزمون عصب روان شناختی کانرز استفاده شد. برای آزمون فرضیه های این پژوهش از روش رگرسیون چندگانه ساده و همچنین همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه با آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج این تحقیق از ارتباط معنی دار و مسقیم بین سواد رسانه ای والدین با کارکردهای سواد حرکتی دانش آموزان حکایت دارد، همچنین نشان می دهد که رابطه سواد رسانه ای والدین بر میانگین میزان سواد حرکتی دانش آموزان پسر بالاتر از دختران می باشند.Investigating the relationship between parents' media literacy and students' movement literacy according to the students' gender
This research examines the relationship between parents' awareness and effectiveness with their children's motor literacy according to the children's gender.For this purpose, 100 students (girls and boys) with an average age of 10 to 15 years were randomly selected in the eastern region of Tehran and the sample was determined through Morgan's table. In order to evaluate the motor literacy of the participants, the sub-structures of the motor literacy model (physical fitness, health-related physical fitness) were used. In this way, physical fitness data will be collected using Ulrich's third edition gross motor development test. In addition, 200 parents of these students are asked to confirm the information recorded in their children's questionnaire and also complete the media literacy questionnaire. To measure health-related physical fitness, (body composition) BMI, (aerobic fitness) 540m run walk test, (muscular fitness) two sit-ups and 90 degree Swedish swim tests, (flexibility) sit-and-reach flexibility test, Was used. Also, in order to evaluate the functions of motor senses, Connors neuropsychological test was used. To test the hypotheses of this research, simple multiple regression method as well as Pearson's correlation and one-way analysis of variance with Tukey's post hoc test were used. A significance level of 0.05 was considered. The results of this research indicate a significant and direct relationship between parents' media literacy and motor literacy functions of students, and also show that the relationship of parents' media literacy on the average level of motor literacy of male students is higher than that of girls.