آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

نقش برجسته های ساسانی از منابع و مآخذ بزرگ و ارزشمند دوره ساسانی به شمار می روند و به مثابه معیارهای اصیلی هستند که می توان مدارک به دست آمده از مطالعات باستان شناسی و تاریخی را با آنها سنجید و به کشفیات و نتایج مهمی دست یافت. این آثار ارزشمند نمودار بخش وسیعی از هنر، فرهنگ و روش سیاسی و مذهبی ساسانیان هستند، زیرا هر یک از آنها به منظورِ بیان و انتقالِ یک مفهوم و واقعه ای صادق خلق شده اند. از آنجا که ظهور ساسانیان از اهمیت خاصی در فرایند کلی تاریخ ایران برخوردار است، لازم است تا وضعیت دقیق یافته های باستان شناسی- خاصه نقش برجسته های این دوره- روشن گردیده و محتوای تاریخی آنها از هر گونه ابهام و تاریکی زدوده شود. بر این اساس، مهمترین هدف این مقاله روشن ساختن هویت واقعی شخصیتهای حاضر در نقش برجسته مورد بحث و بیان محتوای تاریخی و درک مفهوم و پیامِ مرموزِ موجود در آن است. نتایج مطالعات نشان میدهد که (۱) اعطا کننده حلقه سلطنتی در نقش برجسته اردشیر بابکان در نقش رجب فارس کسی نیست جز اهورامزدا. انتساب این شخصیت به موبدان موبد یا هر شخصیت فانی دیگر اساس علمی و منطقی ندارد؛ (۲) ازدواج اردشیر بابکان با دختر اردوان پنجم و به دنیا آمدن شاپور اول در نتیجه، این ازدواج، کذب محض بوده و مأخوذ از یک افسانه عامیانه است.

A Reflection on Proving the Real Identity and Historical Content of the Rock Relief of Ardashir Babakan at Naqsh-i Rajab of Fars

Whenever researchers come across a new point concerning Sassanian history, succeed in deciphering an inscription, or are to discover and understand a new cultural work, they invariably turn to Sassanian relief carvings, which have long been famous and considered valuable sources of the Sassanian period. Precious reliefs, which, as authentic criteria, can serve to measure documents obtained from historical and archaeological studies, giving rise to important discoveries and results, represent a large portion of the Sassanian’s arts, cultural and political, and religious practices. Since the rise of the Sassanid dynasty is important in the process of Iran's history, it is necessary to clarify the exact status of archaeological findings - especially its rock reliefs-and be removed their historical content from any ambiguity and darkness. Studies show that (1) Donor of the diadem of kingship in Ardashir Babakan’s relief at Naqsh-i Rajab of Fars no one except Ahuramazda. Attributing this character to a high priest or any other mortal character has no scientific basis or rationale; (2) The marriage of Ardashir Babakan with the fifth Ardavan’s daughter and the Birth of Shapur as a result of this marriage, was false and derived from a folk legend.

تبلیغات